Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Spelet bakom supermatcherna

Publicerad 2012-07-10

Därför kommer stjärnorna till Sverige i augusti

Manchester United, Barcelona, Brasilien och nu även Milan.

Inom loppet av en vecka spelar de stjärnspäckade fotbollslagen i Sverige.

En våt dröm för alla fans och Sportbladet har fått veta hur detta är ­möjligt.

Barcelona möter Manchester United den 8 augusti på Ullevi. Precis en vecka efter tar Sverige emot Brasilien på Råsunda. Och som Sportbladet avslöjade i går saknas bara detaljer innan det är helt klart att också Milan kommer till Sverige och spelar mot AIK 12 augusti. En helt galen fotbollsvecka som kräver sin förklaring och i AIK:s fall har man fått Milan serverat till sig på silverfat.

– Ica äger det här arrangemanget och de har skött hela kontakten med Milan. Vår uppgift har varit att kolla upp vår ekonomi och kalkylera för om vi klarar ett evenemang av denna storlek, säger Thomas Edsulius, vd i AIK.

Samarbete med Milan

Stockholmsklubben har bara vetat om matchen i knappa tre veckor och sedan dess har det varit fullt upp med att kolla hotell, transporter och möjligheter till presskonferenser.

– Vi kom fram till en lösning som gör att vi kör på det här och med den är vi inte beroende av att få en utsåld arena för att det ska gå ihop. Matkedjan och vår förening sponsrar tillsammans med pengar då Milan som många andra stora lag tar en avgift för framträdandet, säger Edsulius.

Vilka spelare från Milan kommer delta?

– De kommer hit med en full A-lagstrupp och ska ställa upp med ordinarie startelva om spelarna är friska har de sagt, men vi har inte fått något skriftligt så då går det inte att garantera.

Anledningen till att Ica kan locka hit Milan beror på ett samarbete mellan parterna som har pågått sedan 2005. Matjätten har bland annat varit involverade i Milan junior camp som är en fotbollsskola som har turnerat i Sverige.

– De vill vårda sin relation med oss och sen vill de också bygga sitt varumärke, säger Teddy Falkenek, mataffärens varumärkesdirektör.

SÅ BLEV MATCHERNA MÖJLIGA

Man United – Barcelona

– Vi har agenter som jobbar med lagen och de känner även folk i båda klubbarna så det är vårt nätverk som har lockat lagen till Göteborg och sen är Ullevi en känd arena i Europa. Klubbarna har förtroende för oss och litar på att vi får i hop det. Dessutom passade speldatumet väl och båda lagen är i närheten av Sverige då med, säger Thomas Torkelsson, vd på Got Event som har ordnat evenemanget och tillägger:

– Vi har försökt ordna det här i tre år så det är ett långt arbete innan man når hela vägen fram.

AIK – Milan

– Ica äger det här arrangemanget och de har skött hela kontakten med Milan. Vår uppgift har varit att kolla upp vår ekonomi och kalkylera för om vi klarar ett evenemang av denna storlek, säger Thomas Edsulius, vd i AIK.

– De vill vårda sin relation med oss och sen vill de också bygga sitt varumärke, säger Teddy Falkenek, varumärkesdirektör på Ica.

Matkejdan och fotbollsklubben har haft ett samarbete sedan 2005.

Sverige – Brasilien

– Ett företag har hjälpt oss med detta. De har kontakt med båda förbunden och har agerat som mäklare. Visst tog det några månader innan vi hade fått ihop allt men Brasilien spelade VM på Råsunda 1958 och tog guld då och därför har arenan legendstatus och värde för dem vilket underlättade, säger Mikael Santoft, generalsekreterare på svenska fotbollförbundet och tillägger:

– Sverige har också ett gott rykte av att vara goda organisatörer men jag vill inte gå in på våra ekonomiska avtal alls. Det är mellan våra förbund.