Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

”Tittarna blir förlorarna”

Tv-pampen om allsvenska tv-rättigheterna

Uppdaterad 2017-05-11 | Publicerad 2017-03-06

Discovery ska ha vunnit rättighetsupphandlingen om allsvenskan från 2020.

Till ett rekordhögt pris.

– Tittarna blir förlorarna, säger tv-mannen Jan Scherman till Resumé.

Följ ämnen
Jan Scherman.

Discovery Networks Sweden, med kanaler som Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport, ska ha vunnit förhandlingarna om tv-rättigheterna till allsvenskan från och med 2020. Detta enligt förre Expressen-journalisten Mathias Lühr, som twittrade ut det i fredags.

Därmed tar Discovery över efter C More, som haft rättigheterna till allsvenskan sedan 1997 men som nu blöder mycket ekonomiskt. Discovery har tagit över allt fler fotbollsrättigheter de senaste åren. Man har redan VM-kvalet och nyligen blir det klart att man sänder U21-EM i sommar.

Jan Scherman, tidigare vd för TV4-gruppen, hävdar i en intervju i branschtidningen Resumé att kostnaden för rättigheterna kommer att landa på cirka 550 miljoner kronor per år.

Priset fördubblat

Det stämmer väl överens med Sportbladets avslöjande tidigare i år om att det nya avtalet skulle ge en fördubbling av de 245 miljoner kronor årligen som det nuvarande avtalet med C More ger.
Det blir tittarna som nu får ta smällen, spår Scherman.

– De som går förlorande ur det här är tittarna. Den riktigt sportintresserade måste nu ha flera abonnemang för att följa sina lag, och det blir inte billigt, säger Scherman till Resumé.

– Det som förvånar mig är att den här kostnaden landar på en och samma leverantör. Jag hade förväntat mig ett samarbete mellan två leverantörer där innehållet fanns på flera plattformar. Det finns inget sätt att få hem den här affären rent ekonomiskt, det är helt annorlunda än när MTG köpte Premier League-rättigheterna 2010, som ju kan fördelas på flera länder.

Vad kommer det här att få för konsekvenser?

– Discovery kommer blir tvingade att lägga kostnaden på antingen distributören, tv-bolagen eller hos konsumenten. Och jag är rädd för att det är konsumenterna som får ta smällen.

Ökat pirattittande

Scherman varnar nu för att pirattittandet kommer att öka när priserna för tittarna skjuter i höjden, vilket man sett i flera delar av världen när det gäller till exempel Premier League..

– Vi börjar närma oss den här typen av ekonomiska nivåer av svenska rättigheter som i slutändan blir kontraproduktiv, säger Scherman.

– Prisnivåerna i Sverige är inte betingade av att rättigheten skulle vara värt det. Det är ett hästhandlarspel där du som agent försöker driva ett race som inte är marknadsekonomiskt. Det här avtalet tillsammans med det nya hockeyavtalet befinner sig på den absoluta smärtgränsen, säger han till Resumé.