Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Vad har han nu fått vittring på?

Publicerad 2015-06-17

En doft av Zlatan, hur luktar den?

Snart vet vi. Zlatan Ibrahimovic ska nämligen lansera en egen parfym.

– Sportkändisar brukar göra bedövande tråkiga dofter. Jag hoppas att Zlatan bryter ­trenden, säger parfym-

experten Julia Forsberg.

Nej, sportstjärnornas dofter hör inte till dem som Julia Forsberg, föreläsare och parfymskribent, brukar imponeras av.

Hur är en tråkig doft?

– En alldeles vanlig sportdoft för herrar – massor av citrus, lavendel, kryddor och cederträ. Väldigt förutsägbart. Hittills har jag inte sett några unika sportdofter.

Zlatan Ibrahimovic publicerade i går nyheten om sitt nya projekt på sin Twitter.

”En smygtitt av någonting jag arbetat med under de två senaste åren. Någonting jag är väldigt stolt över. Så håll utkik”, skrev han.

”Tänk en doft med rosor”

Vad tror du vi kan förvänta oss av Zlatan?

– Jag hoppas att Zlatan vågar ­göra något som sticker ut, att

han kan bryta trenden. Att han är ­kaxig och inte slätstruken, men då skulle jag bli förvånad. Tänk om han skulle köra en manlig doft med rosor, det hade varit fantastiskt, säger Julia Forsberg.

Att som sportstjärna göra parfym är inget nytt. Trenden har funnits ett bra tag med tennisspelaren Sergio Tacchini bland pionjärerna 1987. Hur Tacchinis första parfym doftade? Just det, citrus och tränoter.

– Parfym är väl efter kalsonger det minst förvånande de kan göra när det kommer till att sätta sitt namn på någonting, speciellt mot en manlig publik. Så det var egentligen inte förvånande i sig att Zlatan valde det, samtidigt trodde jag kanske han var lite mer av en ­rebell.

”Bollar i labbet”

Efter Tacchini har många tennisstjärnor följt efter, och det är framför allt individuella idrottare som testat på branschen.

– Men sen finns det ju fixstjärnor i lagidrotter med, som David Beckham. Han har gjort 10–12 dofter, det är en hel industri.

Hur brukar det gå till när de tar fram en doft?

– Ofta är det så att man lämnar en ”brief”, den kan vara hur bred eller smal som helst. Det kan vara något värdeord man vill att den ska förmedla eller så vet man konkret en doft man gillar. Sedan går uppdragsgivaren till labbet och det sker ett bollande tills man ­hittar rätt.

”Parfymernas stad”

Enligt pressmeddelandet ska parfymen att ha ett ben i Paris och ett i Sverige, vad kan det ­betyda i doftväg?

– Egentligen behöver det inte betyda någonting, mer ge en bild av Zlatan själv. Han vill kanske kvalitetssäkra den, Paris som parfymernas stad – det låter ju bra.

Följ ämnen i artikeln