Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Gonatt, Jihde

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-10

Mer än en miljon tittare går och lägger sig när Peter Jihdes EM-magasin börjar

Han är en av TV4:s största stjärnor.

Men när Peter Jihdes EM-magasin börjar säger mer än en miljon tittare god natt.

– Ingen förväntar sig några tittarrekord, säger TV4:s fotbollsredaktör Per Nunstedt.

Jihdes EM-magasin lockade 295 000 tittare efter Holland-Italien i går.

Nästan 1,5 miljoner såg Holland slå Italien i går kväll. En siffra som Per Nunstedt är mycket nöjd med.

– Det tycker jag var bra. Vi utklassar de andra kanalerna.

Men när Peter Jihdes EM-magasin började efter matchen hade mer än 1,2 miljoner tittare stängt av tv:n och gått och lagt sig.

295 000 följde TV4-profilens program mellan 23.00 och midnatt.

– Jihdes siffror är också väldigt bra, det är ingen som förväntar sig att ett magasinsprogram mitt i natten ska slå tittarrekord. Vi vet att program som börjar vid 23.00 ligger på en viss nivå. Men ett program som knyter ihop dagen är viktigt i den stora satsningen.

Att Peter Jihde kommer in så sent på kvällen: Det är inte så att ni har ett överflöd av stora profiler?

– Nej, det tycker jag inte. Peter Jihde är väldigt bra i den här rollen med sitt personliga tilltal och sin humor och han vill göra det här. Men det handlar alltid om en laguttagning där varje position viktas och vägs.

Per Nunstedts stora mål under EM är också att spränga fyramiljonersvallen. Det gällande tittarrekordet för sportsändningar ligger på 3,8 miljoner under EM 2004.

– En kvartsfinal mot Italien, eller en extrem vinna-försvinna-match mot Ryssland – då sätter vi nytt rekord.