Sverige är VM:s populäraste lag
Uppdaterad 2015-06-11 | Publicerad 2015-06-10
WINNIPEG. Sverige är VM:s populäraste lag hos den egna befolkningen.
15,4 procent av svenskarna satt uppe för att se VM-premiären mot Nigeria på måndagskvällen.
– Wow, skitkul. Vi känner att stödet är stort, säger mittbacken Amanda Ilestedt.
Intresset är stort för Sveriges damer under VM i Kanada.
3-3-premiären mot Nigeria sågs av 1,5 miljoner svenskar trots att den började så sent som 22.00. Det innebär att Sverige är klar etta i kategorin över hur stor del av befolkningen som tittade.
Tvåa i ligan är Norge, som dock är klart efter Sverige.
Vår kommande motståndare USA, som har dominerat läktarmässigt i Kanada, är bara åtta i tittarligan med 1,1 procent.
När den assisterande förbundskaptenen Lillie Persson får se siffrorna, som sammanställts av Twitter-kontot Women Football, utbryter ett litet spontant jubel.
– Det är skithäftigt, det är fantastiskt. Det säger lite om det här landslaget och hur stort intresset är. Jag brukar säga att Lotta Schelin som spelare och Pia Sundhage som ledare är två väldigt bra ambassadörer för svensk fotboll. Siffrorna är ett bevis på det.
”Bevisas alltid”
– Det bevisas alltid runt mästerskapen hur oerhört populärt det här landslaget är. Vi borde kunna få det att smitta av sig också nationellt.
Tidigare under dagen som damerna inledde VM spelade herrarna en träningsmatch mot Norge på bortaplan.
Den matchen sågs av 650 000 personer. Här ska dock tilläggas att siffran är mätt i MSS, som anger ett genomsnittsvärde. Motsvarande siffra för damerna blir då 1,1 miljoner.
Caroline Seger:
– Det är jätteroligt. Det är ingen tävling (mellan damer och herrar) på så sätt men det är klart att ett VM är stort och det är bra att folk är intresserade av att titta.