Beskedet i natt: Inget nytt avtal mellan Telia och Discovery
Publicerad 2017-06-08
1,5 miljoner svenskar blir med största sannolikhet blåsta på VM-kvalmötet mellan Sverige–Frankrike.
Discovery Networks och Telia kom aldrig överens om en fortsättning innan kontraktet i natt gick ut.
– Vi har påbörjat en nedsläckning av Discoverys kanaler, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, till Sportbladet.
Det blir inget nytt avtal mellan Telia och Discovery Networks.
In i det sista försökte parterna lösa den tvist som hindrade dem från en fortsättning av det befintliga distributionsavtalet. Men vid midnatt var tv-jättarna fortfarande för långt ifrån varandra för att komma överens.
Detta innebär att 1,5 miljoner Telia-kunder tills vidare inte längre har tillgång till bland annat Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Eurosport 1 & 2.
– Vi har inte kommit i land. Vi har kommit till den tidpunkt där vi nått den 8 juni och därmed passerat den magiska gränsen. Det gamla kontraktet gäller inte längre och vi står för långt ifrån varandra, säger Jonas Hasselberg på Telia.
Telia: En medveten strategi från Discovery
Jonas Hasselberg är besviken på Discovery som han menar medvetet försökt försena processen.
– Vi har länge varit oroliga för att det skulle bli så här, att det blev som Discovery ville: förhala och försena så våra kunder kommer i kläm. Det är en strategi de kör med systematiskt, inte bara mot oss utan även andra teleoperatörer i världen. Det är tråkigt för oss och alla tv-tittare.
När Dan Panas, presschef för Discovery Networks, tar del av Telias kritik avfärdar han den som en konspiration.
– Den här typen av konspirationsteorier känner inte vi igen. Den får stå för Jonas Hasselberg. Vad vi däremot gör är att stå upp för vårt programinnehåll och att sporträttigheterna ska ha ett värde, säger Dan Panas.
Han fortsätter:
– Genom att Telia inte vill ha oss kvar på sin plattform har de tydligt signalerat att man inte ser värdet i vårt innehåll. Därför har vi beklagligt nog inget avtal i dag. Men vi kommer göra allt vi kan för att få till ett nytt avtal. Vår dörr står öppen.
Nya samtal att vänta
På torsdagen är tanken att parterna återigen ska sätta sig ned och diskutera en framtida lösning och ett nytt eventuellt avtal, men Telias kunder ska nog inte hoppas på en allt för snabb process.
De kan i stället räkna med att missa Sveriges viktiga VM-kvalmöte med Frankrike som visas på Kanal 5 på fredag.
Telia säger sig ha försökt få till en tillfällig lösning för att kunna bjuda kunderna på just denna match, något som Discovery, enligt Jonas Hasselberg, inte var lika pigga på.
– Det har vi föreslagit. Den här matchen är så stor och viktig för oss och vi tycker inte att fotbollslandslaget och fansen ska lida för att vi inte kommer överens. Men det fanns ingen vilja i Discovery att få till en sådan överenskommelse.
Dan Panas har dock en annan skildring om varför det inte blev någon tillfällig lösning som skulle erbjuda Telias kunder en möjlighet att se Sverige–Frankrike.
– Telia vill inte betala för vårt innehåll och därför har vi i dagsläget inget avtal hos dem. Samtidigt finns vi hos andra operatörer som tycker att våra rättigheter har ett värde och är beredda att betala för att sälja våra kanaler till sina kunder, säger Dan Panas och tillägger:
– Att ge Telia en gräddfil vore orättvis mot andra som tittar på tv hos distributörer som tycker att vårt innehåll har ett värde.
U21-EM i farozonen
Om drygt en vecka sänder Discovery också U21-EM i Polen. Varken Jonas Hasselberg eller Dan Panas kan i nuläget ge någon klar framtidsprognos och om en överenskommelse är nådd innan dess.
– Jag är optimistisk. Vi kommer fortsätta hoppas och försöka lösa det här så fort det går. Men det krävs rimliga villkor. Om det kommer ta en dag, en vecka eller två veckor – det vet jag faktiskt inte, säger Jonas Hasselberg.
– Det handlar om väldigt stora summor, hundratals miljoner, stora belopp. Det är viktigt att det här blir rätt, viktigt att få rätt rättigheter och vi vill distribuera dessa till våra kunder på rätt sätt. Men vi nådde inte i hamn.
Dan Panas:
– Det handlar om att komma överens, men vi vill självklart få till en lösning så snart som möjligt. Vi finns hos alla andra distributörer och ser ingen anledning till att vi inte skulle finnas även på Telias plattformar.