Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Milan: så ska vi erövra världen

Publicerad 2012-01-03

Jakten på nya fans och pengar går via Dubai: ”Det är bara så vi kan bli störst igen” Se bildspel ovan på klubbarna med flest fans i Europa - och lyxmiddagen på partybåten i Dubai

DUBAI. Ett världslag.

Det är vad Milan vill bli.

Vinterlägret i Dubai är en del i jakten på nya fans, sponsorer och pengar.

– Det är viktigt för oss att vara här, säger Milanprofilen Clarence Seedorf till Sportbladet.

Italien är inte nog.

Därför kör Milans spelare fysträning på Dubais vita stränder och smålagsspel på Rashid Stadium vid Al Ahli Football Club.

Att de regerande italienska mästarna väljer att lägga sitt vinterläger i Dubai handlar inte bara om det behagliga klimatet och bra planer för årstiden även om Zlatan sade till Sportbladet, vid ankomsten:

– Det är bra att vara här, särskilt så här års.

Men lika mycket – eller snarare ännu mer – än solen och de vajande palmerna lockar alla de fans och pengar som ännu kan erövras.

– Det är självklart att vi, Milan, måste vara ute i världen, det är så verkligheten ser ut numera, säger Clarence Seedorf.

Sportbladet mötte Milanprofilen i går på lagets lyxhotell Park Hyatt.

Han kom direkt från en välbesökt presskonferens där han, Mark Van Bommel och Stefan El Shaarawy fick inta podiet för att bidra till att marknadsföra Dubai.

Milanspelarna lovprisade träningslägret sittande sida vid sida med Ahmad Khoory, en av de högsta cheferna på Milans huvudsponsor Fly Emirates, samt Hamad M. Bin Mejren, chefen för Dubais affärsturism- och marknadsdepartement.

– Fotbollen förenar folk och kulturer, precis som vi som flygbolag gör, deklarerade Khoory högtidligt och fick spridda applåder.

Bakom spelarna och pamparna stod fyra kvinnor klädda i flygbolagets dräkter och log brett genom hela presskonferensen.

– Jag är här för andra året i rad och tycker som alla andra att det är perfekt, försäkrade tränare Max Allegri.

”Måste vara realister”

Efteråt bjöds på stor buffé med asiatiska smårätter och bakverk medan Milanfolk och affärshöjdare minglade runt under kristallkronorna och skakade de rätta händerna.

Ett välsmakande och välregisserat jippo – och en nödvändighet även för ett lag på Milans nivå.

– Ska vi vara med och fortsätta att vara en storklubb och allra helst bli ledande i världen igen, då måste vi bli just ett världslag.

Så sade Milans vice president Adriano Galliani till Sportbladet när den italienska supercup-finalen spelades i Peking i augusti i fjol. Många italienska fans var missbelåtna med att Milano-lagen Milan och Inter skulle mötas i en match på andra sidan jorden. Men Galliani avfärdade kritiken som otidsenlig:

– Vi måste vara realister. Vi har stor respekt för våra italienska fans men Milan måste vara med när nya marknader erövras, vi måste vara där nya sponsorer, kontakter, fans och pengar finns, sade Galliani och tillade:

– Det är bara så vi kan bli störst igen. Alla stora lag som Barcelona, Real Madrid, Manchester United och de andra främsta klubbarna har förstått det här också.

När Sportbladet i går påminde Seedorf om Gallianis ord om att ”Italien inte är nog, Milan ska vara ett världslag” höll han med.

– Det är ganska självklart. Globaliseringen gäller för alla.

Milanchefen på Gazzetta dello Sport, Alessandra Bocci, förstärker bilden av de rödsvartas strävan efter att erövra nya marknader.

Sporten växer

– Emirates har med åren blivit Milans huvudsponsor så det är delvis en kommersiell fråga att laget är här i Dubai på läget. Sedan är det så att

Milan sedan flera år försöker att vidga sina horisonter på marknadsfronten. Vi vet alla att biljettintäkter numera är en mycket liten del av lagens ekonomi. Det är mycket viktigt att erövra länder som inte har någon fotbollstradition, som Mellanöstern och dessa vill också gärna utveckla sin fotboll, säger Bocci.

Förutom Milan har även Juventus lagt sitt träningsläger i Dubai medan PSG är i grannlandet Qatar. Där kommer också VM år 2022 att

spelas.

– Fotbollen växer hela tiden här och intresset är stort, säger Clarence Seedorf.

På frågan hur fansen på plats är svarar han sedan dock, rakt på sak:

– De är speciella, supportrarna här, de måste växa till sig mycket ännu. Jag tror att vissa andra arabländer har mer koll på fotbollen. Men jag tycker att för att träna och förbereda sig är det en perfekt miljö här.

Seedorf ler och försvinner bort till några män i traditionella arabiska dräkter som vill bli fotograferade med honom.

På ett bord strax intill ligger inbjudningar till träningsmatchen på onsdag: Milan mot Paris Saint Germain, på Rashid Stadium, i Dubai.

Fotbollen av i dag.

Inga moln på Milanhimlen

Kyparna bär fram mer chicken tikka-snittar och färsk frukt. Utanför håller en trädgårdsmästare gräset rent från blomblad.

En ung kvinna i jeans, gymnastikskor och svart sjal om håret går fram och ber om Van Bommels autograf.

Vid ett bord sitter en av Milans högsta marknadschefer med en grupp lika mäktiga män och dricker läsk.

De ser glada ut.

Himlen är molnfri.

Termometern visar på tjugofem behagliga grader.

Följ ämnen i artikeln