Blågults ”diss” – för en god sak
Uppdaterad 2016-06-07 | Publicerad 2016-06-06
”Pengarna går till initiativet ’Alla är olika - olika är bra’”
"Gubbar. Varför kollar ni på det där Icaskitet? Byt kanal nu."
Det låter sannerligen som att Zlatan Ibrahimovic är less på tv-reklamen.
Men egentligen bidrar han till kampen för jämställdhet och flyktingintegration.
2014 startade Svenska fotbollförbundet projektet "Alla är olika - olika är bra". Till en början var udden riktad mot rasism inom fotbollen, men numera har det breddats till att också stötta kampen mot homofobi och för integration av nyanlända flyktingar.
När storsponsorn Ica ville få med det svenska herrlandslaget i en reklamfilm ställde Zlatan och de andra – enligt Ica Sveriges vd Anders Svensson (nej, inte den förre spelaren) – ett motkrav:
– De kom överens om att pengarna i så fall skulle gå till initiativet "Alla är olika - olika är bra". Det är helt i linje med den typen av initiativ som vi vill stötta, säger Svensson.
”Kommit längre än många andra idrotter”
Med hjälp av storsponsorns pengar kan SvFF:s drygt 3000 föreningar ansöka om pengar ur en pott på två miljoner kronor för sina projekt.
– Utifrån min egen erfarenhet av fotboll skulle jag snarare säga att den har kommit längre än många andra idrotter när gäller att inkludera alla. På fotbollsturneringar möts hela Sverige. Sedan kan saker och ting säkert göras ännu bättre. Vi hoppas att det här initiativet ger ytterligare en knuff, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson.
Zlatan: Byt kanal nu
Resultatet ser ni delar ur här ovan. Ett par landslagsprofiler uppträder precis som de soffexperter som genom åren har klagat på dem hemma framför tv:n – men den här gången är påhoppen riktade mot skådespelarna i Icareklamen.
– Men seriöst, vad är det för nivå på spelet? frustar Kim Källström.
– Min mamma drar bättre skämt än det här, inflikar Marcus Berg.
– Gubbar. Varför kollar ni på det där Icaskitet? Byt kanal nu, suckar Zlatan Ibrahimovic.
– Vad vill du se? frågar Jimmy Durmaz.
– Allt utom Ica.