Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Matteus

United får 1,5 miljarder – för namnet på träningsanläggningen

Publicerad 2013-04-08

Klubben: Detta cementerar vårt förhållande

Manchester Uniteds träningsanläggning, Trafford Training Centre, sett ovanifrån.

Manchester Uniteds varumärke är urstarkt på den internationella marknaden.

Nu säljer klubben namnrättigheterna på träningsanläggningen i Carrington till det amerikanska försäkringsbolaget Aon. Prislappen?

Nästan 1,5 miljarder kronor.

Följ ämnen

I dagsläget är Aon huvudsponsor på Uniteds matchtröjor men det avtalet löper ut efter nästa säsong då Chevrolet tar över platsen på de röda tröjorna. Samarbetet med United har dock varit väldigt gynnsamt för Aon, som själva uppger att kännedomen av företaget ökade från 39 procent till 50 procent under det första året på Uniteds matchtröjor. Därför ser man till att förbli i samarbete med klubben, och köpa namnrättigheterna till klubbens träningsanläggning. Avtalet sträcker sig över 8 år och kommer enligt AP att ge Manchester United hisnande 1,5 miljarder kronor.

– Jag är överlycklig över att detta cementerar vårt förhållande med Aon för ytterligare åtta år, säger Manchester Uniteds kommersiella direktör Richard Arnold enligt Reuters.

Vägrar sälja Old Trafford

Det nya avtalet ger klubben en ordentlig extra skjuts i klubbkassan då man aldrig tidigare sålt sponsring för träningsanläggningen. Avtalet innebär även företagets logo kommer att pryda klubbens träningströjor.

Samtidigt slår dock Manchester United fast att man aldrig kommer att sälja ut namnrättigheterna till den klassiska hemmaarenan.

– Old Trafford kommer aldrig att säljas, säger klubbens vice ordförande Ed Woodward enligt Reuters.

Dagens officiella namn på träningsanläggningen är Trafford Training Centre – men det är enligt Daily Mail en titel som inte ens används att klubbens personal. I stället säger man bara Carrington.

Följ ämnen i artikeln