Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Viaplay chockhöjer priset på sport

Uppdaterad 2024-03-27 | Publicerad 2023-12-18

Viaplay chockhöjer priset på sitt största sportpaket.

Nu kommer det kosta 699 kronor istället för 549 kronor att kolla på Premier League, rapporterar DI.

”Ett alltmer krävande världsmarknadsläge som resulterar i högre kostnader får effekt även på Viaplays produkter”, skriver presschefen Susanne Nylén till Sportbladet.

Följ ämnen
NHL

Läs också: Viaplay slutar visa alla Premier League-matcher – släpper till konkurrent


Viaplay Total” som paketet heter innehåller även NHL, Formel 1 samt golfens alla majortävlingar och Ryder Cup.

Prishöjningen rör nya kunder och togs i kraft på måndagen.

Priserna på Viaplays två andra paket – Medium och Fim & Serier – är oförändrade.

Viaplay går igenom en ekonomisk kris. När bolaget släppte sin kvartalsrapport den 1 december redovisade de ett resultat på minus 7 413 miljoner kronor.

”Inte fått någon direkt respons”

Kort därefter presenterade bolaget att de har för avsikt att ta in fyra miljarder kronor i nyemissioner.

”Ett alltmer krävande världsmarknadsläge som resulterar i högre kostnader får effekt även på Viaplays produkter. Prisjusteringen genomförs för att upprätthålla vårt exklusiva innehåll med flera av de största ligorna och tävlingarna i världen. Denna prisjustering som idag kommunicerades på Viaplay.se gäller alltså för nya kunder och där har vi inte fått någon direkt respons än”, skriver Viaplays presschef Susanne Nylén.

Ska inte sälja av rättigheter

Viaplay har Premier League-rättigheterna till 2028. Kommer priset höjas ännu mer framöver?

”Vi ser ständigt över vårt utbud och våra paket men detta är inget jag kan svara på i dagsläget. Eventuella prisjusteringar kommer alltid att kommuniceras i god tid direkt till befintliga kunder.”

Är det aktuellt för Viaplay att sälja några av sina rättigheter?

”I dagsläget är det inte aktuellt. Förändras utbudet i några av våra paket skulle detta också kommuniceras i god tid till våra befintliga kunder.”

Hur tror ni att tittarna kommer reagera på prishöjningen?

”Det är en rent hypotetisk fråga som jag inte kan svara på.”

Är ni oroliga för att folk säger upp sina abonnemang?

”Vi är medvetna om att varje beslut kan påverka våra kunder. Vi strävar kontinuerligt efter att skapa en positiv upplevelse för våra användare och är alltid öppna för att lyssna på deras feedback.”

Följ ämnen i artikeln