Rockstjärna ska rädda Mora
Publicerad 2020-10-15
Mora IK har tappat 19 miljoner kronor i intäkter under coronakrisen och klubbens existens är hotad. Nu hjälper rockstjärnan och tv-profilen Joacim Cans sitt favoritlag genom kampanjen ”Mora för life”.
– Vi behöver en välmående klubb när all den här galenskapen är över, säger Cans.
Joacim Cans – sångare i heavy metal-bandet Hammerfall, samt underhållare i program som "Körslaget", "Så ska det låta", "Doobidoo" samt "Fångarna på fortet" – lever för sitt Mora IK. Under turnéer runt om i världen ser han alltid det hockeyallsvenska lagets matcher på tv.
– Mora IK betyder så mycket för mig. Därför kom jag på en idé som skulle innebära ett tillskott till klubben, som nu går på knäna, säger Joacim Cans.
Han har tidigare skapat tröjor med en mixad design mellan Mora IK och Hammerfall. Mora IK har sålt tröjorna och fått förtjänsten. Nu har Joacim Cans gått ett steg längre och hjälpt klubben att lansera kampanjen ”Mora for Life”.
Cans har stått för idéer, förslag och inspiration till kampanjens specialdesignade logga.
Mora IK fångade upp tankarna från Joacim Cans och utvecklade ”Mora for Life” till att omfatta medlemsvärvningar, lotterier, auktioner och specialuppvaktningar av företag för att locka till sponsorsatsningar.
Hoppas på miljoner
– Tillsammans med Joacim Cans och Hammerfall har vi lyckats skapa denna kampanj som tydligt visar att vi behöver hjälp. Han har betytt så mycket för oss och nu hoppas vi på intäkter på mellan fyra till fem miljoner, säger vd:n Peter Hermodsson.
Joacim Cans förklarar att det är en livsstil som nu är hotad i coronakrisens spår.
– Vi behöver en välmående klubb när all den här galenskapen är över. Men just nu slåss Mora IK för sitt liv och sin existens. Vi kan inte hålla på med konstgjord andning. Då är allt kört när allt blir som vanligt igen.
Cans fortsätter:
– Risken är att det bara återstår ett skelett av den klubb som vi alla älskar och brinner för. Vi måste ge klubben extra värme genom den trygga kramen. Lite oftare och lite hårdare.
"Måste hjälpa klubben nu"
Regeringens besked i förra veckan att publikgränsen på 50 personer ligger kvar var ett nytt bakslag för Mora och andra elitklubbar. Cans konstaterar att stödet från det regionala näringslivet blir avgörande för dalaklubben.
– Det måste hjälpa klubben nu, när den behöver pengar, och inte vänta in om det blir publik. Om inget görs nu och det senare öppnas för full publik kanske det inte finns något hockeylag som företagen kan visa upp sig för, säger Cans.
På frågan hur illa det är ställt med Moras ekonomi, svarar Peter Hermodsson:
– Vi befinner oss i samma allvarliga situation som alla andra hockeyklubbar i Hockeyallsvenskan och SHL. Anledningen till att vi fått mer uppmärksamhet kring detta är att vi är den enda klubben som varit helt transparent kring ekonomin.
Klarar sig till årsskiftet
Peter Hermodsson berättar att Mora har fyra miljoner i eget kapital, men pandemin har gjort att klubben tappat 19 miljoner kronor i intäkter. Mora har lyckats att kapa kostnaderna med 14 miljoner.
– Men dessa besparingar kommer inte att räcka och vi kan inte sänka spelarlönerna när lagets medellön i dag ligger på 20 000 kronor i månaden. Vår likviditet räcker till årsskiftet. Så är det överallt i Hockeysverige. Som det ut i dag kommer det bara att ta olika tid innan alla hockeyklubbarna kör över stupet.