Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

67 såg seriefinalen i Riksserien: "Vet inte vad vi ska göra"

Uppdaterad 2016-12-05 | Publicerad 2015-11-13

67 personer såg seriefinalen mellan Sveriges två bästa hockeylag på damsidan.

Publikkrisen är inget nytt – och klubbarna är uppgivna.

– Det är jättesvårt. Man orkar inte heller lägga ner all sin tid på att få folk ska komma på varje match, säger Linköpings sportchef Kim Martin Hasson.

Bortsett från en ljusglimt i Luleås publiksiffror är årets åskådarantal i Riksserien en lika mörk historia som det brukar vara.

Linköpings sportchef Kim Martin Hasson låter uppgiven när frågan kommer upp, i år igen.

– Jag tror att alla försökt med lite olika, men man orkar inte heller lägga ner all sig tid för att få folk till varje match. Det är jättesvårt, jag vet inte vad man ska göra. Media har ändå fått ett större intresse, men det kanske tar lite tid innan folket får upp ögonen för det, säger hon.

"Har ingen lösning"

Vad kan klubbarna göra?

– De flesta försöker göra events, men det lockar inte så mycket det heller. Vi har haft gratis inträde med sponsorer som sponsrat matcher, men det spelar inte heller så stor roll.

I Linköping konkurrerar damhockeyn med andra sporter som går bra. Kim Martin Hasson tror en förklaring kan vara att tiden inte riktigt räcker till för de sportintresserade.

– De som är på herrarnas matcher har redan så många matcher att gå på, jag tror att det mer är tiden än pengar, säger hon.

– Men det är jättesvårt. Presterar man bra och det är jämna matcher så borde folk komma, och det är det i år. Jag har faktiskt ingen riktigt bra förklaring.

"Vet inte riktigt vad förbundet gör"

Linköpingsforwarden Pernilla Winberg spelade torsdagens seriefinal mot Djurgården på Hovet.

Inför 67 personer.

– Det var verkligen tomt, det var lite trist. Speciellt i den hallen.

Hur viktigt är det att få mer publik?

– För utvecklingen behövs det absolut mer publik, och mer pengar allmänt. Allt går lite hand i hand, men det är självklart väldigt viktigt med publik.

– Sen får man kanske satsa mer på några matcher då och då. Det kan vara svårt att få mycket publik varje match när vi har så många. Men SM-finalen var nästan fullsatt och då hade vi gått ut tidigt med reklam för den, men det handlar ju säkert om ekonomi också, att man inte kan göra det varje gång, säger hon.

Kan förbundet göra något?

– Jag vet inte riktigt hur det ser ut och vad de har gjort. Finns det något man kan göra så vore det helt klart ett plus, för att försöka få upp intresset för damhockey.

Sportbladet försöker nå Tommy Boustedt, generalsekreterare i Svenska ishockeyförbundet, för en kommentar.