Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Fans rasar mot tröjreklamen i NHL: ”Det är äckligt”

Publicerad 2022-09-13

Montreal Canadiens är den mest legendariska ishockeyklubben med den mest klassiska matchtröjan.

Från och med den kommande säsongen kommer matchdressen för första gången att prydas av reklam.

”Det känns inte mindre än skändning”, skriver TSN-journalisten Michael Farber.

Följ ämnen
NHL

Ta ut ditt drömlag i nya SHL Dream Team 2022-2023
här!

”Bleu, blanc, rouge” får sällskap av ljusblått och gult på ikoniska La sainte flanelle.

Det rör upp känslor hos supportarna i provinsen Quebec och ishockeyintresserade i världen.

När Nick Suzuki vid 23 år ålder presenterades som den yngste kaptenen i Montreal Canadiens historia fanns en reklamlogga på matchtröjan.

Loggan för Royal Bank of Canada har gjort sällskap med klubbmärket på bröstet.

”En hemsk idé”

Från och med den kommande NHL-säsongen är det tillåtet med tröjreklam från ett företag i mycket begränsad storlek.

Det som Montreal Canadiens nu visar upp beskrivs som det värsta exemplet hittills.

”Reklam på NHL-tröjor är en hemsk idé. Om det verkligen måste hända, placera dem på axeln. På framsidan i mitten bredvid det främsta emblemet i sportvärlden är inte rätt plats för en RBC-logotype”, skriver kanadensiske ishockeyjournalisten Buzz Bishop på twitter.

PLUS: Bjurman rankar: 20 bästa nyförvärven i NHL


Nick Suzuki.

”Vänder sig i gravarna”

Många supportrar rasar på sociala medier över vad Montreal Canadiens visat upp.

”Det är smärtsamt, det fördärvar en ikonisk tröja.”

”Det är äckligt och skamligt. Legenderna vänder sig i sina gravar. The Habs är det mest lönsamma laget i ligan och ändå gör de så här? Jag funderar allvarligt på att aldrig se en Habs-match igen. Skamligt. Det är sorgligt.”

”Det största L hos den här franchise på 100+ år av historia.”

Oilers vägrar reklam

Reklamloggan kommer inte att vara standard vid försäljningen av supportertröjorna.

För de som väljer att lägga till den donerar banken 20 kanadensiska dollar till Montreal Canadiens Children’s Foundation.

Nick Suzuki är den 31:a kaptenen i klubbens historia, Sylvio Mantha var tidigare ýngst som 24-åring för 96 år sedan.

Det är bekräftat att Pittsburgh Penguins, Minnesota Wild, Washington Capitals, Vegas Golden Knights och Arizona Coyotes kommer ha sponsor på dressen.

Edmonton Oilers är en klubb som har gått ut med att de inte ska ha reklam på sina tröjor.

Följ ämnen i artikeln