Nya regler ska locka ännu mer publik
Publicerad 2011-12-31
Bland annat ny icing-regel
Hockeyligan fortsätter leta sätt att locka mer publik.
Nu ser man över ett par regeländringar för att göra hockeyn mer attraktiv, bland annat att införa en helt ny icing-regel som tar bort rödlinjen.
– Vi håller på att utreda frågan och titta vad man kan göra för något, säger Brynäs klubbdirektör Hans-Göran Karlsson.
Trots årets publiksuccé jobbar Hockeyligan kontinuerligt med frågor kring hur man kan locka fler åskådare till matcherna. Till årets säsong har det blivit standard att varje lag använder sig av så kallad ice projection, nu ser man över ett par sportsliga ändringar som ska öka underhållningsvärdet.
”Vill ha färre avblåsningar”
– Vi vill ha färre avblåsningar så det blir ett snabbare tempo. Jag tror det är viktigt att det inte blir för långa matcher, säger Hans-Göran Karlsson.
Då måste man ändra reglerna?
– Vi håller på att utreda frågan och titta vad man kan göra för något. Man kan inte förändra produkten för mycket men vi håller på att titta på om det finns några moment man kan ändra på.
Ny icing-regel
En punkt man tittar på är icing-regeln, som kan komma att förändras. Men det blir inte till touch-regeln, som brukas i NHL, utan en helt ny. I stället för att använda rödlinjen kan gränsen flyttas till defensiva blå, för att öppna för snabbare spelvändningar och ett snabbare spel.
Två andra förslag som kommit upp är att krympa hörnen och flytta den förlängda mållinjen bakåt – för att spelet ska gå rakare mot mål.
– Det är bara förslag, men vi tittar på lika saker. Sen måste man kanske testa i juniorligorna först innan och se vad det blir för utfall, säger Karlsson.