De drar mest publik i Hockey-Sverige
Uppdaterad 2018-12-15 | Publicerad 2018-12-14
Efter några år med tomma stolar har AIK lockat tillbaka fansen till Hovet.
Publiksuccén har fått klubben att satsa ännu högre.
– Det finns alla förutsättningar, säger Sevve Saberi som jobbar med marknad och försäljning i AIK.
Efter flera raka misslyckanden i kvalet tillbaka till SHL gör AIK en ny satsning mot finrummet och ligger just nu etta i den hockeyallsvenska tabellen.
Men det är inte bara spelet på isen som har varit en framgång.
Efter några år av klen publiktillströmning har AIK plötsligt lyckats locka tillbaka fansen till Hovet.
AIK leder hockeyallsvenskans publikliga och har endast 49 åskådare färre i snitt än svenska mästarna Växjö.
– Det är något vi absolut är stolta över. Det är viktigt att laget känner att de har publiken bakom sig. Men vi spelar en hockey som också förtjänar mer, säger Sevve Saberi på klubbens marknad- och försäljningssida.
”Handlar om kampanjer”
Han är, trots succén, fortfarande inte helt nöjd med siffran.
– Det sköter sig inte själv, utan handlar om många kampanjer. Vi är väldigt nöjda med publikantalet, men samtidigt är det svårt att skapa en lönsamhet. Folk måste fortsätta att köpa biljetter.
Fansen valde förra hemmamatchen att bojkotta alla försäljning på Hovet, på grund av de dyra priserna, och AIK hoppas att det inte ska påverka en fortsatt stark publiktillströmning.
– Jag har ju också hört om bojkotten, och den handlar om mat och dryck, men jag hoppas fansen inte bojkottar matcherna. Det är viktigt att vi säljer biljetter.
AIK:s publiksnitt ligger just nu på 4 434, knappt 200 åskådare fler än tvåan i publikligan, Leksand.
Hoppas på mer
Men AIK tror att den siffran kommer att stiga.
I mellandagarna möter klubben Tingsryd på Hovet och redan har 4 000 biljetter sålts och förhoppningen är att komma närmare 6 000 åskådare.
Sedan har AIK också flera publikdragande lag kvar att möta på hemmaplan; Leksand, tabelltvåan Oskarshamn, anrika Björklöven, samt matcher av derbykaraktär mot Västerås och Södertälje.
– Det finns alla förutsättningar. Vi hoppas att vi i slutändan landar på ett publiksnitt på 5 000-5 500 åskådare, säger Saberi.
Då skulle AIK, om målsättningen lyckas, landa på ett bättre publiksnitt än åtta (!) SHL-klubbar.
Utöver SHL-jättarna Växjö och HV 71 finns Ljungby, Tingsryd, Västervik, Oskarshamn och Vimmerby.
Små småländska hockeyfästen som skuggar bakom eliten.
Och så finns Nybro Vikings.
De är egentligen inget etablerat topplag i division 1, men klubben lockar ändå tusentals till hemmamatcherna i Liljas Arena.
– Efter några svagare år, när vi åkte ur allsvenskan för tio år sedan, har det börjat vända de senaste åren. Då har vi lyft på alla plan. Vi har börjat stabilisera ekonomin och fått bättre sportsliga resultat. Vår publik har börjat tro på vad vi gör, säger Nybros klubbchef, Rasmus Aro.
Tidigare år har Nybros publiksnitt hamnat mellan 700-900 åskådare, men de två senaste säsongerna har siffran överstigit 1 300 åskådare i snitt i Liljas Arena som är hockey-Sveriges fjärde äldsta ishall.
– Den siffran är väldigt bra med tanke på att Nybro bara har 20 000 invånare. Men vi har också haft ett derby mot Kalmar, det första sedan 90-talet, och då var det fullsatt. Runt 2 500 åskådare och den matchen hjälper ju till också.
Det är endast Troja-Ljungby av de 47 lagen i hockeyettan som har ett bättre snitt än Nybro.
Men då har Troja, som föll ur hockeyallsvenskan förra säsongen, krav på sig att direkt gå upp igen.
Några sådana finns inte i Nybro som inte lyckades ta sig till allettan.
– Vi är tydliga mot vår publik och sponsorer att vi jobbar långsiktigt och vill vara en klubb som lever sunt.