På väg mot nytt publikrekord – sålde slut på sju minuter
Publicerad 2022-04-06
En femte avgörande SM-final.
Då tog alla sittplatsbiljetter slut på sju minuter.
Brynäs IF är på väg att slå svensk damhockeys publikrekord igen.
– Otroligt häftigt, säger Peter Liljegren Appelquist, Brynäs tf. kommunikationschef till Sportbladet.
SM-finalserien mellan Brynäs och Luleå har varit en riktig publikfest.
Och festligare ser det ut att bli när den femte och avgörande finalmatchen spelas i Gävle i morgon.
På bara några minuter såldes alla tillgängliga sittplatsbiljetter slut.
– Vi har passerat med marginal 7 000 sålda biljetter. Vi har platser kvar på hemma- och bortastå att sälja. Men det var lapp på luckan på sittplatsbiljetterna efter sju minuter, säger Peter Liljegren Appelquist och lägger till:
– Vi har några ströplatser som kommer tillbaka på sittplats när reservationer har släppts eller folk gjort återköp. Men de går åt direkt för det är människor som sitter och uppdaterar biljettsidan hela tiden. Vi har en del avtal med partners som har rätt till biljetter och där håller vi på att kolla vilka som ska nyttja sina. Blir det rester kommer vi släppa de biljetterna till försäljning.
Ser ut att slå rekordet – igen
När Brynäs tog emot Luleå i den tredje finalmatchen slog Gävlelaget publikrekord, 6 537 åskådare bänkade sig då för matchen.
Nu ser alltså Brynäs ut att slå damhockeyns publikrekord för andra gången på fem dagar.
– Det är väldigt roligt och vi är glada att tjejerna får den uppmärksamhet de förtjänar, säger Peter Liljegren Appelquist.
”Är en tydlig strategi”
I Brynäs kvartsfinal på hemmaplan kom knappt 300 åskådare till arenan. Till semifinalspelet lockade laget 2 730 respektive 2 327 människor. Men i finalserien har siffrorna fullständigt exploderat. 4 127 såg Brynäs första hemmamatch och i den andra sattes det publikrekord som i morgon ser ut att slås.
– Rent krasst har vi marknadsfört vårt damlag på samma sätt som vi marknadsför vårt herrlag, i grunden är det så enkelt, säger Peter Liljegren Appelquist och fortsätter:
– Vi har haft en tydlig strategi där vi samarbetat med partners och skolor för att få så många som möjligt att se matcherna. Till kvartsfinalen gjorde vi inget extra, till semifinalerna sålde vi matchvärdskap till partners och gav ut biljetter till skolbarn för att de ska få se på hockey, men de biljetterna som vi gav ut har betalats av våra samarbeten.