Fansen kompenseras efter stora isfiaskot
Publicerad 2015-01-13
Dröjde en och en halv timme innan matchen kom i gång
GÖTEBORG. Stort ishaveri i Frölundaborg och publiken gick hem.
Men det drygt 90 minuter långa avbrottet tände Frölunda.
– Det var hål ner till cementen, men det blev till vår fördel, säger Andreas Johnson, 20.
Frölunda fick en drömstart i Champions League-semifinalen mot Kärpät från Finland. Max Görtz gjorde 1-0 efter bara 21 sekunder. Glädjen blev dock kortvarig och Kärpät kvitterade en och en halv minut senare.
8.27 in i andra perioden tryckte Robin Figren in 2-1 – och då började kalabaliken i Frölundaborg. Spelarna hade märkt att isen börjat släppa bredvid ena målet.
– Det såg ut som att det var ett par jack rätt ner i reklamen under isen och mer sprickor var på gång. Det såg inte alls bra ut och det hade absolut inte funkat att spela vidare, säger målvakten Lasse Johansson.
Spelet avbröts av säkerhetsskäl. Det lades på mer is, vattnades, skrapades och sprejades med kolsyra. Men det tog tid och publiken blev allt mer otålig. Isen fick spolas om två gånger och först efter drygt 90 minuter, när klockan visade 21.40, kunde spelet återupptas. Då hade uppskattningsvis tre fjärdedelar av publiken (2 584) redan fått nog och gått hem.
”Förstår att folk måste upp tidigt”
– Tråkigt, men jag förstår att folk måste upp tidigt i morgon. Det är bara oflyt att det blir så här, säger Andreas Johnson.
Men avbrottet gjorde susen för hemmalaget. Frölunda, som har nio förluster på de elva senaste SHL-matcherna, var taggade och fick den utdelning de saknat i seriespelet. Elias Fälth gjorde 3-1 och Anton Blidh fick in 4-1. Kärpät reducerade till 2-4 men kom aldrig närmare.
– Vi tar tag i det direkt efter avbrottet och gör en bra match. Förhoppningsvis kan det här vara vändningen i SHL också, säger Johnson.
Frölunda har lovat publiken att tisdagens CHL-biljetter går att byta in mot SHL-plåtar till mötet med Luleå den 22 januari.
– Det var det minsta vi kunde göra. Nu ska vi utreda exakt vad det är som har hänt, men det har med reklamen under isen att göra, säger presschefen Peter Pettersson Kymmer.
Returen spelas i Finland nästa vecka.