Kvalserien – en riktig miljonaffär
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-13
Ekonomisk succé för lagen: ”Fullsatt ger en miljon netto”
Kvalserien är inte bara publikfester och en chans till avancemang för AIK. Det är även en ekonomisk bingo.
– Vi gör lite drygt en miljon netto om vi har fullsatt, säger ordföranden Mats Hedenström.
I kväll drar den igång, den nerviga kvalserien i ishockey. Ett av lagen är AIK som gjort anmärkningsvärda lyft jämfört med de föregående säsongerna, såväl sportsligt som publikt. Och biljetten till kvalserien är inget annat är en fullträff för Stockholmsklubben – även ekonomiskt sett.
– Kvalserien är en ekonomiskt väldigt attraktiv serie. Det enda som är jämförbart med kvalserien är SM-slutspelet, säger AIK:s ordförande Mats Hedenström.
1 500 biljetter kvar
Att intresset är på topp går inte att ta miste på, att döma av biljettförsäljningen.
– Det är inte slutsålt än, det finns 1 500 platser kvar mot Västerås. Men vi räknar med i princip fullsatt.
Johanneshovs isstadion tar in 8 240 åskådare. När AIK möter Leksand i den tredje omgången talar allt för att hemmaarenan fylls till sista plats.
– Det är redan slutsålt, säger sportchefen Anders Gozzi.
– Vi har ingen exakt publikmålsättning för kvalserien, men vi har stora förutsättningar.
Fem gånger större
Publiktillströmningen innebär stora pengar för AIK, som med en omsättning på 20 miljoner är lillebror i sammanhanget jämfört med Leksand och Södertälje. Storklubbarnas ekonomier är upp till nästan fem gånger större.
– Vi har inte räknat exakt men om vi har fullsatt gör vi lite drygt en miljon netto per match, säger Hedenström.
– Samtidigt tillkommer en del kostnader, framförallt i spelarlöner eftersom säsongen blir lite längre. Normalt sett går kontrakten ut den 31 mars. Men det är självklart så att intäkterna överstiger utgifterna.