Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

41 miljoner i förlust – ATG ändå nöjda

Publicerad 2016-08-17

ATG går med 41 miljoner kronor i förlust under kvartalsperioden april till juni.

Trots det är ATG nöjda med resultatet – då den svenska omsättningen ökar.

– Trots konkurrensen från andra spel, framför allt under fotbolls-EM i juni, utvecklas vi positivt, säger Lotta Nilsson Viitala, ekonomichef på ATG.

Lotta Nilsson Viitala, ekonomichef ATG.

Spelbolaget ATG går ut med delårsrapporten för januari till juni 2016.

Rapporten visar att omsättningen ökar. Nettoomsättningen för perioden växer med 3,3 procent jämfört med samma period förra året. Under kvartalsperioden april-juni var tillväxten 1,0 procent.

– Trots konkurrensen från andra spel, framför allt under fotbolls-EM i juni, utvecklas vi positivt. Det är glädjande att se att den utveckling som inleddes under 2014 - när vi vände omsättningsutvecklingen - har fortsatt under första halvåret 2016 och vi gör vårt starkaste första halvår i företagets historia, säger Lotta Nilsson Viitala, ekonomichef på ATG i ett pressutskick.

När det gäller den internationella spelomsättningen sker dock en minskning med 26,5 procent.

”Detta är en effekt av att ett antal avtal med utländska partners avslutades per 2015-12-31 till följd av en ny affärsmodell som bland annat syftartill att minska risk och höja ATG:s marginaler för den internationella affären, vilket också konstateras i utfallet”, skriver ATG i rapporten.

Haft större lanseringar

Samtidigt går spelbolaget med 41 miljoner kronor i förlust under kvartalsperioden april till juni i år. I fjol låg den siffran på 7,1 miljoner i förlust.

Nettokostnaderna har ökat vilket är en del av den planerade utvecklingen av bolaget och en följd av bland annat lansering av V75 Boost, lansering av produkter i 7-Eleven och Pressbyrån samt andra större satsningar på ökad marknadsnärvaro.

– Vi vill erbjuda våra kunder Sveriges mest engagerande spelupplevelse och mötesplats för spel. De ökade nettokostnaderna är en del i vår satsning på att öka omsättningen både på kort och lång sikt, säger Lotta Nilsson Viitala.

Följ ämnen i artikeln