Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Anna: ”Ingen är värd det hat som florerat”

Anna Engström som körde startbilen på Solvalla blev påhoppad och hotad efter söndagens startkaos kring Elitloppet

Uppdaterad 2018-05-31 | Publicerad 2018-05-30

Anna Engström.

Anna Engström, 32, körde som första kvinna startbilen under Elitloppsdagen.

Det slutade med att hon blev hotad och påhoppad och tvingades ta bakvägen ut från Solvalla.

– Jag vågade inte ta huvudentrén efter det som skrivits, det var otäckt, säger hon.

I söndags avgjordes världens största sprinterlopp, Elitloppet, på Solvalla. 16 hästar slogs om evig ära, berömmelse och tre miljoner kronor.

Alla världens travblickar vändes mot Sverige, Stockholm och Solvalla.

Då hände det som inte får ske.

Startkaos inför Elitloppsförsök 1, där förhandsfavoriten Bold Eagle startade.

Efter flera omstarter och materialfel kom fältet iväg, men då galopperade Bold Eagle uppgivet, och kretsen kring hästen meddelade att det är färdigtävlat i Sverige.

Även flera andra profiler som Lutfi Kolgjini och Björn Goop rasade mot startdomarnas beslut och menade att de skapade kaoset med sina beslut. Ett av dem var att köra iväg med bilen vid en omstart - och inte hålla vingarna kvar ute - för att hålla hästarna lugna.

”Då blir jag vansinnig”

I förarsätet satt Anna Engström, även skötare till ATG:s lilla reklamhäst, miniatyrhäsen Vinnie, som endast har som ansvar att styra bilen. Efter jättestrulet började sociala medier svälla över med kritik mot samtliga i startpersonalen, och Anna fick mycket skit.

– Men jag har inget med vingarna att göra, jag ska trycka på startknappen när huvudstartern säger ”åk”. Jag styr bara bilen och rör inte gasen före jag ska sticka från fältet. Vi är flera i bilen som jobbar som ett team. Jag har sett att folk tror att man har ansvar för allt i bilen, att man gör allt själv, det är helt vansinne att man tror det. Det inte första gången jag kör bilen, jag har kört den i tre års tid. Man ljuger ihop storys i sociala medier och sen lägger man upp en bild på mig, då blir jag vansinnig. 

Efter försöket satte Anna på sin telefon och kollade på sociala medier.

– Jag var väldigt förvånad själv att de kritiserat mig, jag trodde knappt att det stämde, säger Anna.

Tvingades smita ut bakvägen

Inför helgen hade facktidningen Travronden uppmärksammat att Anna som första kvinna skulle köra bilen. En artikel som spred sig som en löpeld i diverse forum efter kaoset, alla med elaka kommentarer under.

– Det kommenterades och skrevs mycket. Det var pajkastning. Startpersonalen fick en skopa, även de aktiva, sen kom betydligt mer och mer att det var jag som var orsaken, att jag skötte hela bilen och vingarna, men det stämmer ju inte. Hade man läst artikeln så hade man förstått, där förklarar jag att vi är fyra i bilen och att vi samarbetar, vi måste gå efter reglerna, inte efter bollkänsla, det är reglementet som gäller och huvudstartern har gjort allt rätt, det får man stå bakom. Det blir mycket näthat och människor är arga där och då, man häver ur sig saker som är helt plockade ur luften, det är jättetråkigt när det händer, nu drabbade det mig, nästa gång kan det drabba någon annan. Ingen är värd det hat som florerat. Det har skrivits ganska grova saker.

Efter tävlingsdagen smet Anna ut bakvägen. Hon ville inte gå igenom publiken och ta Solvallas stora entré.

– Jag var så illa till mods under söndagen, jag tog bakvägen hem, det var otäckt.

”Tog härliga känslan ifrån mig”

Hur mår du i dag?

– Nu känner jag att man landat i det, men jag har varit ledsen. Men det är ändå mer åt att man är förbannad.

Du skulle som första kvinna köra bilen, så händer det här, hur känner du kring det?

– Det jag är mest förbannad över är att de tog den härliga känslan ifrån mig. Jag hade sett fram emot det så himla länge. Efter första heatet så försökte jag ladda om till heat 2, jag försökte duscha av mig den där skiten jag läste, det var ingen lek. Jag gjorde mitt bästa för att njuta, men det var jättesvårt.

– Jag hoppas att det lägger sig, när man landar lite, och att man kan tycka att det var roligt och härligt. Man skrev ändå idrottshistoria, så det känns ganska bra. Jag gjorde ett prickfritt jobb på söndagen och det kan jag säga med rak rygg. Det är skämskudde på de som kritiserar mig. Jag har full support från Solvalla, Svensk Travsport och ATG, även riksdomaren. Jag har alla med mig i det här och det känns väldigt skönt. Men när jag vaknade på måndag morgon var det inte med någon bra känsla i magen, med tanke på all skit jag fick.

Om du får frågan att köra bilen igen nästa Eliloppshelg, hur ställer du dig till det?

– Skulle jag få frågan så kör jag, det skulle jag göra alla dagar i veckan. Det är ärofullt varje gång. Det är en fjäder i hatten att få vara där och jobba. Jag trivs varje gång jag är på Solvalla.