”Gör allt för att döda travsporten i Norrland”
Succétränaren rasar mot förbundet: ”Dom vänder oss ryggen”
Uppdaterad 2021-02-15 | Publicerad 2021-02-11
Svensk Travsport slopade vid årsskiftet transportersättningarna.
Nu får de som blir oplacerade på V86 och V75 inget resebidrag till och från tävlingarna.
– Det är som att slå undan benen på hästägarna, säger Umeå-amatören, Catarina Norqvist, till Trav365.
Årets budget från Svensk Travsport innehöll flera förändringar gentemot förra året.
Bland annat utökade förbundet antalet lopp med 200 stycken och höjde även medlen till de aktiva med 50 miljoner.
Dessutom beslutade ST att helt överge det tidigare bidraget (transportersättningen) för de aktiva som blir oplacerade eller diskade på V86 och V75.
Catarina Norqvist bedriver en mindre tränarrörelse i Umeå.
53-åringen har de senaste åren skördat stora framgångar på V75 med den lille grå valacken From the Mine.
”De slår undan benen på hästägarna”
Hon menar att slopandet av den viktiga milersättningen är förödande för hästägare och främst för de aktiva i norr – och riktar nu stark kritik mot förbundet.
– Att ta bort transportbidraget som ju bara betalas ut till oplacerade hästar (de som inga pengar tjänat) är att slå undan benen på hästägare som satsar på att äga och träna hästar i norr, eller hästägare som väljer att ha häst i träning i norr. Vi tävlar redan i uppförsbacke i rikssammanhang när vi väl når dit för vi har inte lika välbärgade hästägare i ryggen, säger Norqvist till Trav365 och berättar vidare:
– Transportbidraget infördes för att säkerställa att man ska kunna träna travhästar och satsa på det i hela Sverige, att hela trav-Sverige ska leva på samma villkor. Det blir svårare att hjälpa hästägare att kunna satsa på en tränare i Norrland och för dem att drömma om en V75-häst som får åka ut på lite äventyr, utan att det behöver kosta alltför mycket.
”Obegripligt uttalande”
Är det inte bättre att köra om pengarna i stället?
– Att ta bort resebidragen och göra som många av de större tränarna. De ropar ofta högt, som ett mantra, att det är bättre att köra om pengarna. Det är ett obegripligt uttalande i mina öron. Värnar man inte om sin hästägare alls? Det här fanns ju för att hjälpa hästägare, men nu har man lagt pengarna på prispengar i stället. Det hjälper definitivt inte hästägare som behöver den här hjälpen. Det hjälper snarare tränare och kuskar som tar ut sin provision på ”bidragspengarna” som i branschen ofta benämns som socialbidrag.
Catarina Norqvist har fått många olika reaktioner när hon lyft sin skarpa kritik mot förbundets val.
– Många tycker ju att jag skadar travsporten här uppe genom att dryfta problemet, men jag anser precis tvärtom. Vi skadar travsporten i norr genom att inte lyfta fram problem av den här digniteten och jobba för en lösning. Vi talar här om ynka tre miljoner som Svensk Travsport tjänar på att vända oss i norr ryggen.
– Man skyller på att man måste vara politisk korrekt och tänka på miljön. Men ärligt, är det att avskaffa möjligheten för elitidrott. Är det tänkt att hockey ska spelas i Dalarna och fotboll i exempelvis Göteborg? Det vore ju orimligt på alla plan och det är även detta.
”Får ett förkolnat hjärta”
Catarina är även kritisk till varför inte hennes egen hemmabana (Umåker) ställt sig frågande till förändringen som gjorts.
– Hästägareföreningarnas representanter visste inget om det här på lokal nivå. Min egen travbanas ledning reagerar inget vilket jag har väldigt svårt att förstå. Troligen inser de inte allvaret i hur mycket sämre förutsättningar hästägarna kommer att få. Jag brinner ju så för travet så såna här gånger så känns det som att man får ett förkolnat hjärta.
– Utan säkerheten med bidraget skulle jag aldrig vågat anmäla Coal Trader på V75. Vissa slänger fram kortet att jag har ju minsann From the Mine men det handlar inte om det. Detta gäller alla runtomkring mig, mina kollegor, hästägare, proffs, eldsjälar och uppfödare. Vad händer om vi inte skapar profiler lokalt?
Vad tror du den direkta konsekvensen blir av att inte ha resebidraget kvar?
– Kommer intresset för V75 här uppe i norr kunna upprätthållas om det bara körs med hästar tillhörande de södra delarna av landet? Eller kommer travet att tappa stora marknadsandelar till annat spel? Det är inte oviktiga frågor och vi talar som sagt om tre miljoner kronor, ”pesetaspengar” i sammanhanget. Dessutom ska man ha klart för sig att årets höjning av prismedlen egentligen är ett återställande då man sänkte inför 2020, som ett lån till ST.
Sportchefen bemöter kritiken
Sportchefen på Svensk Travsport, Petter Johansson, ger sin och förbundets syn på varför man valde att avskaffa transportersättningarna.
– Det finns flera anledningar men grunden är en hållbar travsport. Vi vill inte uppmuntra till långa resor som inte är sportsligt motiverade, alltså de som gör resan ska göra den för att de tror att de kan vara med och konkurrera i det aktuella loppet. Vi gick från sju till åtta priser med en bredare skala och högre prismedel. Anmäler man till STL bör ambitionen vara att nå minst ett åttondepris, säger han till Trav365.
Ser ni något problem med att slopa den här ersättningen?
– Det finns alltid för- och nackdelar. Sverige är avlångt och att det slår olika beroende på vart man har sin verksamhet. Det är otroligt svårt att göra allt rättvist, då samtliga i Sverige har olika förutsättningar att bedriva sin verksamhet. I vissa delar är priserna för gårdar och driften av sin verksamhet klart lägre jämfört med storstadsområdena och andra sidan har storstadsområdena tillgång till en stor del av våra ekonomiskt starkaste tävlingsdagar.
– Det klart att avstånden mellan banorna är längre i norr eller i ytterkanterna av Sverige, vilket ger längre resor och därmed ökade kostnader för resorna. Vi får inte glömma bort att det finns en tävlingsstruktur som vi måste arbeta med för att få till goda startmöjligheter i respektive region.
Hur har dialogen med banorna/aktiva/ägare och övriga inblandade skett?
– Budgeten och dess aktiviteter beslutas av styrelsen. Innan styrelsen fattar beslutar går man igenom budgeten och de olika förslagen i råd med representanter från travsällskapen och basföreningarna. Sedan får respektive råd ge inspel till ledning och styrelse.
”Anser att bidrag är förlegade”
Hur har ni upplevt de tidiga reaktionerna varit från hästägare, tränare, travbanor och Hästägareföreningen?
– Vi har fått synpunkter från enskilda individer men överlag ganska få reaktioner. Många anser att olika bidrag inklusive transportbidragen är förlegat och att man inom travsporten skall tävla om medlen, inte bli tilldelad dem medan andra anser att transportbidragen är viktiga. Vi måste även ha med oss att det handlar om ungefär 3 miljoner i en sport som omsätter cirka 2 miljarder.
Prismedlen har ökat i år. Hur har det tagits emot, kontra borttagandet av transportersättningarna?
– Överlag mycket bra. Vi har haft en positivt trend de senaste åren och det är glädjande att vi kan fortsätta att öka medlen till travsporten även om man aldrig blir riktigt nöjd, man vill alltid att det skall bli lite mer. Vi har lyckats att hålla igång vår näring på ett tryggt och säkert sätt, i en global pandemi. Här har alla inom travsporten tagit ett stort ansvar och därmed har vi haft möjligheten att öka medlen till travsporten.