Duellen: Sportbladet Trav365 synar svenskhoppen
Nicklassons genomgång – Propulsion vs Readly Express inför Prix d’Amérique
Uppdaterad 2018-01-28 | Publicerad 2018-01-25
Propulsion och Readly Express är de stora svenskhoppen i Prix d'Amerique.
Sportbladets hästkännare Per Nicklasson har synat de båda hästarna i detalj.
Här är hans kommentarer och plus.
Propulsion
Kön: Hingst.
Ålder: Sju år.
Kusk: Örjan Kihlström.
Tränare: Daniel Redén.
Bana: Solvalla.
Karriär: 51 starter – 24 segrar, nio andraplatser, fem tredjeplatser.
Intjänade pengar: 11,8 miljoner kronor.
Vinnarskalle
Siffrorna talar sitt tydliga språk. Man kommer inte så långt som Propulsion gjort utan en extrem vinnarskalle. Undrar om den inte manifesterades som allra bäst när hästen slutade tvåa bakom Dante Boko i Årjängs Stora Pris i fjol. Det upploppet är väl bland de absolut värsta vi har sett på en svensk travbana? Även om han inte hann fram då syntes det hur väl han verkligen vill vinna.
Styrka
Propulsion körs ju av en kusk som har som specialitet att hitta de rätta ryggarna åt sina hästar, därför behöver Propulsion sällan visa styrka på det där tugga-ner-motståndet-från-dödensviset. Men det är ingen tvekan om att Propulsion har de kvaliteterna som skulle kunna göra honom till en vinnare även med tyngre resor, även i de allra, allra hårdaste loppen.
Speed
Vi kan ju återvända till Årjängs Stora Pris i fjol, det var ju en illustration av vinnarskalle och speed i perfekt kombination. Propulsion avslutade 1.05 sista 600, det är nästan farter som galoppörerna rör sig i. Man kan också säga så här: Om en häst avslutat 1.18 sista 500, vilket inte är ovanligt i vanliga lopp, hade Propulsion tagit 100 meter och de hade mötts på mållinjen.
Rutin
Alla lopp av dignitet han var med i ifjol har gett Propulsion en rutin och hårdhet som få kan matcha. Det är klart, i Prix d'Amerique som är ett av de lopp där flest ärrade kämpar är med, där sticker inte Propulsion ut när det kommer till rutin. Men han är i ett perfekt skede av sin karriär, för mycket rutin brukar ju också kunna stavas på retur.
Startsnabbhet
Det är här det eventuellt brister för Propulsion, han har i alla fall inte ägnat sig åt något snabbstartande i sin starter med det franska voltstartsystemet så här långt. Men känslan är ändå att han ska kunna öppna bättre än han gjort, och som tur är så avgörs ju inte Prix d'Amerique i starten.
Totalt antal plus: 22.
Readly Express
Kön: Hingst.
Ålder: Sex år.
Kusk: Björn Goop.
Tränare: Timo Nurmos.
Bana: Solvalla.
Karriär: 24 starter – 20 segrar, tre andraplatser, en tredjeplats.
Intjänade pengar: 10,6 miljoner kronor.
Vinnarskalle
När Readly Express vann Jubileumspokalen på Solvalla i somras så var han, om inte sjuk så i alla fall långtifrån sitt rätta jag, enligt tränaren Timo Nurmos. Det säger sig självt att det krävs en vinnarskalle långt utöver det vanliga för att kunna 1.09,9 full väg och dessutom bara sträcka på sig när utmaningen är stenhård över upploppet. Och är ni ändå inte övertygade är det bara att konstatera: 20 segrar på 24 starter.
Styrka
Förutom mod har Readly Express varit tvungen att visa styrka flera gånger. Av alla hans unika talanger kanske styrkan är den allra, allra främsta. När han vann Kriteriet tvingades han till dödens. Från den positionen travade han 12,8/2.640 meter, som treåring alltså … Det var ju en styrkedemonstration i paritet med 2017 års Kriterievinnare Villiam och hans 12 blankt från ledningen.
Speed
Jag kan inte påminna mig något lopp där Readly Express körts på ett sådant sätt att han på allvar fått visa exakt hur speedig han är. Men när han från dödens plockade ner Wild Honey i Rättvik i juli i fjol gick det undan värre sista 700 och snudd på överljudsfart över upploppet. Kanske att Readly Express inte kan växla tempo på några steg, men han är definitivt långspeedig, och det smäller högre.
Rutin
I sammanhanget kanske han bara är en trea, men en häst som vunnit precis alla stora lopp han deltagit i sin karriär, inklusive Europaderbyt på Prix d'Amerique-banan Vincennes. Jag menar, där han är i karriären går det inte att ha mer rutin från stora lopp än vad han har. Visst, kretsen kring honom hade kunna chansa och prova mot äldre eliten redan i fjol för mer rutin, men det hade nog varit dumdristigt.
Startsnabbhet
Som unghäst var Readly Express inte startsnabb, delvis för att han inte behövde vara det, han var överlägsen ändå. I de sista starterna på svensk mark i fjol visade han den den där reservresursen. I Frankrike, med deras voltstartsystem, som man kunde misstänka inte skulle passa jättebra, verkar han trivas ypperligt. Senast gömdes han från start, men det syntes att han hade öppnat bra även då om han fått chansen.
Totalt antal plus: 22.