”Det blev en förbaskat dålig upplevelse...”
ATG:s vd efter stora stora V75-kaoset: ”Man blir ledsen”
Uppdaterad 2022-01-13 | Publicerad 2022-01-05
83 miljoner låg i V75-jackpott på nyårsafton.
Med en halvtimme kvar till spelstopp havererade ATG:s sajt och tusentals spelare kunde inte lämna in sina spel.
Nu svarar ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth på den massiva kritiken från V75-spelarna.
– Det blev en förbaskat dålig upplevelse, säger han till Trav365.
Det var upplagt för V75-fest på nyårsafton.
83 miljoner kronor låg i jackpott till en ensam vinnare, vilket innebar att tidernas vinstrekord på V75 kunde slås.
Med 30 minuter till spelstopp förbyttes festen till frustration.
Klockan 14.30 havererade ATG:s sajt och V75-spelarna kunde varken logga in eller lägga sina V75-spel.
V75-starten sköts upp i 15 minuter. Trots att problemen var lika stora klockan 15.15 gick starten av V75–1.
– Det är oerhört tråkigt och jag kan bara beklaga det som hänt, sa Nicklas Jonsson, Head of Horse Betting på ATG till Trav365.
Frustrationen bland spelarna lät inte vänta på sig:
”En ren katastrof att man inte kan lägga spel, tack ATG...”.
”Länge sedan jag var så här arg och besviken...”.
Så lät några av omdömena i Trav365:s livechatt från V75 på Halmstad.
”Självklart att det ska fungera”
Nu svarar ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth på spelarna kritik, vad som var anledningen till det tekniska problemet, hur man ska jobba framöver och varför starten bara sköts upp i 15 minuter.
– Vi har en överenskommelse med Svensk Travsport, och hur länge vi kan skjuta upp en start beror på hur nära inpå start ett problem uppstår. Hästvälfärden står alltid i första rummet och när problemen kommer så här nära på start kan vi inte skjuta upp mer än 15 minuter, säger Hasse Lord Skarplöth.
Pågår det en dialog med förbundet om att kunna skjuta upp en längre tid?
– Vi har jättemycket dialog runt den frågan så klart, men hästarnas välmående kan vi aldrig göra avkall på. Utmaningen i det här fallet var att det skedde så kort inpå start.
Det kommunicerades från ert håll att en bidragande orsak var att spel lämnades in sent. Men, ska inte det kunna vara garanti på att kunna lämna in fram till spelstopp?
– Helt självklart ska man kunna spela fram till spelstopp. Varje gång det blir problem med tekniken så är varje gång unik, annars skulle vi ha allvarliga problem. I fredags satt jag och följde omsättningsuppdateringen, min upplevelse är att det aldrig tidigare varit ett så hårt tryck en halvtimme innan spelstopp. Det ramlade in fem miljoner kronor i omsättning var tredje minut. Men återigen, det är självklart att allting ska kunna fungera.
”Förbyttes till förtvivlan”
Är det inte på oseriöst mot V75-spelarna att inte kunna få vara med om att ha chansen att spela?
– Jag vill betona att jag verkligen inte vill förminska de som inte lyckades lämna in sina spel och detta är givetvis en klen tröst till de kunderna. Men vi hade 155 miljoner kronor i omsättning, vilket var högre än vår prognos. Det var tio miljoner i omsättning som inte kom in, drygt sex procent, främst från ombudens butiksandelar och privata tillsammanslag.
Var det här slutet för multijackpotts på ATG?
– Våra multijackpotts är minst sagt populära och jag tror att våra kunder vill ha kvar dom. Men vi måste klara av det när trycket blir som det blev i fredags. Men vi har inte diskuterat att inte köra multijackpotts.
Hur reagerade du själv på nyårsafton?
– Den glädje man kände över det tryck som fanns förbyttes snabbt till förtvivlan och att man blir väldigt ledsen. Samtidigt vet jag att vi har medarbetare som jobbar stenhårt och att vi var förberedda. Från klockan 11 på förmiddagen hade vi en beredskapsgrupp på plats. Det var bra att vi lyckades skjuta starten 15 minuter, men återigen handlade det om att det var för nära inpå start och vi kunde inte få allt att rulla.
”Vi har fått en klar bild”
Efter fredagens teknikproblem hade även spelbolaget problem med återbetalningen till kunderna. Ett problem, som enligt Lord Skarplöth är löst och återbetalat.
Under veckan har spelbolaget suttit i möten inför framtiden.
– Det är klart att vi suttit i möten efter en sådan här händelse, det gör vi alltid. Vi har fått en klar bild av vad som var problemet och det var lastrelaterat.
Hur allvarligt ser ni på detta?
– Vi tar det på absolut största allvar. Det finns två aspekter på det, dels den ekonomiska, men framförallt förtroendet. Det enda vi kan göra är att kavla upp ärmarna för att återvinna förtroendet.
Har ni diskuterat någon form av kompensation till spelare och ombud?
– När det gäller spelarna: vi ska kunna leverera det vi och spelarna vill. Vi har full förståelse för att de är arga och besvikna, men vi kommer inte att ge någon kompensation.
– När det gäller ombuden är vi inte helt klara med det efterarbetet. Historiskt, med något undantag, har vi inte kompenserat ombuden. Vår modell bygger på att ombuden får pengar och vi får pengar. Lider ombuden av det så lider vi också av det.
Enligt Trav365:s uppgifter så hade flertalet spel satt sju rätt och dragit in miljoner, nu hann inte de lämnas in. Din kommentar till det?
– Jag kan givetvis inte kommentera spel som inte blivit inlämnade, det jag kan säga är att man blir ledsen. Dels mot kunder som inte kunde lämna in, eventuella vinster och att det blev en förbaskat dålig upplevelse.
”Min kanske viktigaste roll”
Hur ser på din egen roll i detta?
– Jag är högste tjänsteman på ATG och ytterst ansvarig. Min kanske viktigaste roll är att säkerställa att vi har kompetenta medarbetare på alla områden, där känner jag mig trygg i att vi har det och att jobba med att förbättra och förfina våra system är ett ständigt pågående arbete.
Hur måste ni jobba framåt för att detta inte ska ske igen?
– Det finns två perspektiv, både på kort och på lång sikt. Det kortsiktiga handlar om att identifiera problemet och vad som utlöste det. I det här fallet handlade det om att trycket blev för hårt med mycket pengar in i omsättning med 30 minuter kvar till start.
– Det långsiktiga handlar om att ständigt fortsätta att utveckla våra system, lasttesta dom, så de klarar av trycket.