Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

– Det är mycket man bör tänka på

Publicerad 2015-03-19

Vad ska du tänka på som spelare när det är V75 och jackpott från Norge på lördag?

Norge-experten Even Elvenes går igenom allt du behöver känna till.

– Det är mycket man bör tänka på, säger han till Trav365.

Travets elitserie V75 flyttar den här lördagen till vårt grannland i väst – Norge och Momarken.

Som travspelare är det en hel del du behöver tänka på.

Hur är banan? Hur fungerar det norska voltsystemet? Vilka startspår är bäst bakom startbilen? Vilka är de bästa norska segerchanserna?

Norge-experten Even Elvenes hjälper dig på traven.

”Modernt springspår”

– Det är en hel del du som spelare bör känna till nu när V75 kommer till oss i Norge, säger Even Elvenes till Trav365.

Någonting som är annorlunda i Norge jämfört med Sverige är voltsystemet. I Sverige startar hästarna från spår ett till sju på den främre volten, med springspår för hästarna sex och sju. I Norge ser det annorlunda ut.

– I Norge så vänder hästarna med spår fem, sex och sju från motsatt håll än de med spår ett, två, tre och fyra. Det innebär att det är tre springspår i Norge, spår fem, sex och sju. Jag tycker det norska voltsystemet är en perfekt utgångspunkt för att alla ska få en bra start. Någonting som man även ska tänka på är att spår elva och tolv i volt är bra, de hästarna vänder runt bakom springspårshästarna och brukar nästan alltid hamna bra på det då de får extremt bra fart och här i Norge så kallar man de startspåren för modernt springspår.

Kan det norska voltsystemet vara en fördel för de norska kuskarna, jämfört mot de svenska?

– Ja, kanske lite, för att få en bättre position i starten. Men jag tror det är marginell skillnad.

Vilka är de bästa startspåren bakom bilen?

– Startbilen här på Momarken går långt in på långsidan, så det är helt klart spår ett, två och tre som är de bästa spåren.

”Skrällbana”

Någonting som utmärker Momarken som travbana är också det långa upploppet, upploppet på Momarken mäter hela 240 meter – att jämföra med Axevalla som mäter 227 meter och är Sveriges längsta upplopp.

– Momarken är precis som Axevalla en bakspårsbana, där kan det vara bra att ha bakspår om det blir lite tempo på loppet i och med Momarkens långa upplopp. Ett kännetecken för Momarken som travbana är att alla hästar får chansen, det är väldigt få hästar som sitter fast och det brukar alltid öppna upp sig.

Just det kännetecknet att alla hästar får chansen på Momarken väljer Even Elvenes att trycka på lite extra.

– Momarken är en skrällbana, det är ingen bana där favoriten får leka hem loppet då alla hästar brukar få chansen. I fjol blev det jackpott då ingen lyckades pricka sju rätt, och de senaste åren har det alltid varit höga utdelningar just den här dagen och det är ingen slump. Jag tror på hög utdelning igen.

”En myt”

Några andra saker som Momarken skiljer sig från svenska travbanor är att man inte får använda körspö i Norge, och på upploppet är det tillåtet att galoppera i 100 meter, jämfört med Sverige där du blir diskvalificerad vid upploppsgalopp. Något annat som brukar vara i ropet inför den här V75-helgen i Norge är de snäva svängarna på Momarken.

– Till största delen tycker jag det är en myt att Momarken har så snäva svängar, banan har blivit omlagd två gånger och det har blivit mycket, mycket bättre och det var värre förr och till viss del tycker jag det är överdrivet. Men, visst är svängarna på Momarken snävare än på de svenska banorna, och en del svenska hästar kan ha problem med det, helt klart. Startar man som häst här för första gången kan knäkappor vara att föredra, och för de hästar som springer i jänkarvagn kan det vara bra att värma med det innan så att man ser att det fungerar med jänkarvagn och de snäva svängarna, om en häst hänger lite töm kan det vara besvärligt med jänkarvagn i svängarna.

Hur är banunderlaget, kommer det bli valfri balans?

– Banan på Momarken har varit helt fantastisk de tre-fyra sista veckorna, alla aktiva skryter om banan och det kommer att bli valfri balans. I Norge är det inte samma regler som i Sverige, här bestämmer tränarna själv om din häst ska tävla med eller utan skor.

Kan resan för de svenska hästarna ställa till med några problem?

– Nej, det kan jag inte tänka mig, resan för de svenska hästarna ska inte påverka dem. Momarken ligger inte långt ifrån Årjäng, och de hästar från exempelvis Malmö i söder kan komma samma dag och har då bara en resa på fem-sex timmar. Det är fina vägar hela vägen, och jag kan inte tänka mig att det påverkar hästarna.

”Bästa norska chansen”

Vilka är de bästa norska segerchanserna på lördag?

– Helt klart så är det 10 Lannem Silje (V75-5) som är den bästa norska segerchansen på lördag, följt av 9 B.B.S.Sugarlight (V75-7). Vill man gardera B.B.S.Sugarlight så är 6 Winmecredit ett tidigt bud, det är den häst som de aktiva pratat mest om i veckan här i Norge. I V75-3 så tror jag att Frode Hamres två hästar gör upp om det, 3 Denise F.Boko och 15 Premance Simoni.

Vilken är den bästa kusken, respektive tränaren, i Norge?

– Erik Höitomt är den bästa kusken, och den tränaren med bäst meriter är Frode Hamre. Den bästa kallblodshästen som vi har är Lannem SIlje och den startar på lördag, och ett av de bästa varmbloden är B.B.S.Sugarlight och även han startar ju på lördag.

Följ ämnen i artikeln