Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Mathias räddade piloten i skärgården

Uppdaterad 2016-08-05 | Publicerad 2016-08-03

Mathias Dillmann som driver Ekerö rederi AB var i full färd att frakta sten för ett bryggbygge när han såg hur ett sjöplan gick ner för landning – och störtade ner i vattnet.

– Det hände precis framför oss. Jag visste inte hur många som var skadade eller om någon dött, säger Mathias Dillman, som snabbt styrde båten mot flygplansvraket.

Det var tidigt på onsdagseftermiddagen som Mathias Dillmann befann sig mellan Rindö och Tynningö med en bogserbåt och en kranpråm lastad med 65 ton sten.

– Då kommer ett sjöplan emot oss och går ner för landning, men när det ska landa lyfte det igen och började att gå runt ett varv till och därefter rakt ner i vattnet, säger han.

”Man kör på automatik”

Mathias Dillmann reagerade snabbt och satte sig i en mindre arbetsbåt och körde fram till olycksplatsen, mitt i Ramsösundet, där fler båtar hade samlats.

– Det var fullt med småbåtar, men det var bara åskådare som tog kort och var i vägen, säger han.

Han lyckades ta sig fram till vraket och piloten, bara två minuter efter planet slog i vattnet.

– Det var bara full gas, man kör helt på automatik och hinner inte tänka, säger han.

– I stundens hetta kändes det rörigt. Jag visste inte hur många som var skadade eller om någon dött.

Drog upp piloten i båten

Mathias Dillman drog upp piloten som låg på en av flygplanets pontoner. Det stod snabbt klart att piloten var ensam i planet.

– Han undrade om ett roder eller en vinge gått av innan han störtade, men vad vi kunde se så var allt intakt.

Med hjälp av bogserbåten kunde de börja dra in flygplansvraket mot land.

Piloten klarade sig med ett par brutna revben och lite skärsår, annars var han pigg, berättar Mathias Dillmann.

Orsaken till olyckan är okänd. Ärendet kommer att utredas av haverikommissionen.

”Försvinn, tänkte jag”

Flygplanet störtade 13.46 och Mathias Dillmann var framme med den mindre båten 13.48. 13.50 var bogserbåten framme. Han säger att det var tur att de var så nära när det hände.

– Piloten var väldigt tacksam och vi fick mycket beröm av kustbevakningen för vårt ingripande, säger han.

Sjö- och flyggräddningen, räddningstjänst, Kustbevakningen och en polisbåt var också på plats för att biträda med räddningsarbetet.

Däremot var han upprörd över hur människor i närheten reagerade.

– Vi diskuterade det efteråt. Människor reagerar olika. En del blir paralyserade, en del tar till handling och en del tar upp mobilen för att fotografera.

Var det problematiskt, kände du?

– Ja, fruktansvärt. Jag tycker att det är sorgligt att det första man tänker på när man ser en olycka och en person som behöver hjälp är att ta en bild, inte att hjälpa till. ”Försvinn”, tänkte jag.