Gps – yes!
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-04
Sommarens hetaste modeller visas på Cebit-mässan
HANNOVER. Det ska vara navigator i år.
Svenskarna är bäst i Europa på att köpa gps.
Sommarens hetaste modeller visas på Cebit i Hannover.
Förra året såldes nära 360 000 gps-navigatorer i Sverige. Jämfört med 2006 är det en ökning på 188 procent. Det gör att Sverige är det land där försäljningen av navigatorer ökade mest under förra året.
Det har branschen tagit fasta på och på Cebitmässan i Hannover lanseras en rad nyheter som kommer att finnas i de svenska butikerna under de närmaste månaderna.
Finns i rosa
Magellan breddar sitt sortiment och kommer nu med mindre och billigare apparater i de nya 1200- 1400-serierna.
Garmin lanserar sin nya toppmodell 860 som är navigator, musikcenter, handsfree till mobilen och mycket annat. För att följa trenden med mindre, handburna navigatorer har man också piffat till Nüvi 200 som föga könspolitiskt korrekt finns att köpa i en rosa version.
Tomtom bygger vidare på sin Go-serie och toppmodellen 930 ska vara den bästa på att alltid hitta den snabbaste vägen. Påstår i alla fall Tomtom.
Direkt i bilen
Blaupunkt kom in på gps-marknaden ordentligt förra året med sin Travelmate-serie. Nu kommer en ny modell i den serien: Travelpilot 300. En modell i den övre klassen som beräknas kosta runt 3000 kronor när den når butikerna i april.
Mio satsar på den nya serien Moov. På mässan visas både Moov 200 och den lite större Moov 300. Båda har ärvt mycket av tidigare Mio-modeller i själva handhavandet och gränssnittet.
Fler och fler vill ha navigatorn montera direkt i bilen. Det har Pioneer nappat på och man visar flera olika lösningar för en rad olika bilmodeller med inbyggd gps.