Test: GoPro Hero7 Black – bästa actionkameran
Bildstabiliseringen i 4K gör den överlägsen Hero6 Black
Publicerad 2018-10-16
Gopros sjunde generations Black-utgåva är på många sätt lik sin föregångare, men den nya bildstabiliseringen ger otroligt jämna filmer – även i 4K.
”Hypersmooth” ger skäl för sitt namn.
Förra året vid den här tiden släppte Gopro sin Hero6 Black och visade att de fortfarande hänger med i svängarna. För att vara kungen av aktivitetskameror är ingenting som händer automatiskt, vilket konkurrenterna visste att utnyttja.
2016 hade nämligen både Garmin Virb Ultra 30 och Sony FDR-X3000R seglat upp som väldigt goda, om inte bättre, alternativ till det Gopro lyckades hosta upp som svar.
Men för ett år sedan fick vi alltså den sjätte generationens Hero-kamera, där Gopro lyckades förbättra bildkvaliteten, bildfrekvensen och bjuda på bättre bildstabilisering. Då kunde vi återigen säga att de på många sätt hade marknadens bästa actionkamera.
Den här hösten har vi fått efterträdaren Gopro Hero7 Black. Varken Sony eller Garmin har släppt några nya modeller, så den här gången tävlar Gopro i huvudsak mot sig själv. Man kan också kalla det en önskan om att cementera ledarpositionen med en ännu bättre kamera.
En välkänd storlek
På Hero7 Black har Gopro behållit formen och storleken från föregående generationer. Den smidiga pekskärmen har de inte heller gjort någonting med, förutom att ha förbättrat gränssnittet något, samt att vrida och möblera om lite bland elementen när vi vill filma eller fota i höjdformat.
Den har även behållit funktioner som röststyrning, GPS och sensorer – den ska faktiskt ha fler är föregångaren – och är fortfarande vattentät ner till tio meters djup utan extra skal.
Att kameran med några få undantag annars är likadan som Hero6 Black innebär att du kan använda samma tillbehör och samma batterier.
Av de tre nya 7-modellerna – White, Silver och Black – är det för övrigt bara den sistnämnda som har utbytbart batteri och kan erbjuda de häftigaste funktionerna.
På insidan av Hero7 Black sitter samma processor som i den gamla toppmodellen, men minnet är dubblerat från en till två gigabyte. Detta, tillsammans med några vad det verkar magiska algoritmer, har gjort att Gopro har kunnat ta bildstabiliseringen till en helt ny nivå.
Hyperbra bildstabilisering
”HyperSmooth” kallar de tillskottet, som därutöver har fått ”Gimbal-like stabilization” som ett slags slagord. Inställningen är bara tillgänglig på Hero7 Black och kan användas med upp till 4K-upplösning och upp till 60 FPS.
Precis som hos föregångaren gör bildstabiliseringen att vidvinkeln kapas med omkring 10 procent.
Hypersmooth-teknologin har Gopro dessutom använt till den nya funktionen kallad ”TimeWarp”. Resultatet är en ganska frän ”hyperlapse”-effekt, där allt går i högre hastighet.
Man kan välja mellan olika hastigheter: 2x, 5x, 10x, 15x samt 30x. De låga hastigheterna passar bättre när saker går snabbare och vice versa. Fem minuters filmning vid 10 x hastigheten ger ett klipp på cirka 30 sekunder.
Hero7 Black kan också användas till att skicka ut små klipp mer eller mindre live på diverse plattformar, men i skrivande stund är det bara Facebook som har stöd. Fotofunktionen ska enligt utsaga också ha fått ett lyft, men vi kan inte föreställa oss att någon skulle köpa en sådan här kamera för att ta stillbilder. Det kan dock vara en trevlig bonus.
Att kunna strömma bilder och klipp till telefonen och dela direkt på sociala medier är för övrigt en trevlig funktion, men någon särskilt stabil anslutning mellan kameran och Gopro-appen på vår Andriod-telefon tycker vi inte att det är tal om.
Lika ofta som inte måste vi försöka flera gånger, vilket kan vara frustrerande. Men här hoppas och gissar vi att det kan komma uppdateringar för både kamera och app inom en snar framtid.
För det är inte bara appen som krånglar lite, även resten av kamerans fasta programvara har förbättringspotential. Vid ett tillfälle var vi helt enkelt tvungna att ta ut batteriet och sätta in det igen för att kameran skulle reagera.
Batteritiden är det naturligtvis en del som undrar över, och får erfarenhet är att Hero7 Black av förklarliga skäl drar en hel del ström. Den höll i en timme och 40 minuter från fulladdat batteri på vår standardmätning med 1080p upplösning, vilket är en kvart kortare än Hero6 Black.
Högre upplösningar drar dessutom generellt mer ström. Under testperioden fick vi intrycket av att det inte var helt stabilt heller på denna punkt, då vi ibland upplevde att Hero7 Black käkade batteri till frukost, lunch och middag.
Återigen är detta något vi tror kommer att fixas och/eller förbättras med kommande uppdateringar av den fasta programvaran från Gopros sida. Annars kostar ett extra batteri runt 250 kronor, vilket ju är överkomligt.
Appropå detta vill vi gärna dra fram en annan säljpoäng hos Gopros nya flaggskepp, nämligen att priset på kameran inte är så tokigt. När Hero6 Black släpptes i fjol hade den ett vägledande utgångspris på 5 800 kronor. Det var i det högsta laget, tyckte vi.
Med Hero7 Black har priset gått ner till 4 700 kronor, det vill säga 1 100 spänn mindre för en kamera som förmodligen är bättre än föregångaren på alla sätt och vis.
Kullerstenstävling – Hero6 mot Hero7
Föregångaren Hero6 Black kunde också filma i 4K-upplösning med 60 FPS, men då stängde den av bildstabiliseringen. Med Hero7 Black är alltså detta ordnat med Hypersmooth, men det kan vara värt att notera att detta inte fungerar med mer än 60 FPS. Vill du filma med högre bildfrekvens bör du lägga mer vikt vid stabil kameraföring.
För att avgöra om det verkligen är någon större skillnad mellan bildstabiliseringen hos de två generationerna, valde vi därför att köra ner upplösningen till 1440 och 60 FPS – där båda har stöd för bildstabilisering.
Sedan satte vi fast kamerorna direkt på styrstången till en elektrisk sparkcykel och hittade en liten rondell med det mest ojämna och och obehagliga underlaget vi känner till här i asfaltsdjungeln, nämligen kullersten.
Det visade sig vara ett ganska effektivt sätt att skilja de två generationerna från varandra. Den senaste generationen gör ett betydligt bättre jobb och levererar en långt mer stabil bild.
När vi går över till 4K-upplösning och 60 FPS – som många nog föredrar hos de här kamerorna – förlorar alltså Hero6 Black sina bildstabiliseringsegenskaper. Hur mycket detta faktiskt påverkar i praktiken beror naturligtvis helt på vad som filmas, i vilket tempo och hur kameran är monterad, men i våra ögon är bildstabilisering helt klart att föredra framför en ännu lite bredare vidvinkel.
Nämnas bör också att ljudet på Hero7 Black också är lite bättre.
Vad gäller bildkvaliteten lär de allra flesta vara mer fokuserade på vad som händer än att närgranska bladverken på träden som susar förbi – det är ju trots allt en actionkamera.
Men då många andra faktorer är lika, kan bildkvaliteten förstås spela en stor roll.
Hero7 Black är emellertid överlägsen föregångaren med sin Hypersmooth-stabilisering. Det skulle därför behöva ha märkbart sämre bildkvalitet för att vi skulle tycka att den inte var bra nog.
Det är det dock ingenting som tyder på. Efter att ha granskat bilder och klipp i samma kvalitet (4K, 60 FPS, stabilisering avstängd), kan vi egentligen inte se några nämnvärda skillnader mellan de två generationerna. Detta kan säkert variera med ljusförhållanden, stabilisering och bildfrekvens. En annan detalj är att vi har ställt inställningarna på auto, vilket vi tror att de flesta kommer att välja.
Alternativet är att göra mer aktiva val med Protune, där man kan välja saker som ISO-spann, vitbalans, mättnad, exponering och så vidare. Eller HDR (Superphoto heter det på Hero7), vilket ger en större spännvidd i kontrasterna.
Vi tycker oss dock ana ett pyttelite varmare färgstick på Hero7, i alla fall på stillbilderna med autoinställningar.
Slutsats
Med Hero7 Black klamrar sig Gopro fast som den ledande aktivitetskameratillverkaren, efter att de senaste åren ha kämpat ganska jämnt med både Sony och Garmin.
Fjolårets Hero6 Black såg till att Gopro på allvar höll sig kvar i kampen. Årets modell är rakt igenom bättre, med en särskilt imponerande bildstabilisering – och startpriset för toppmodellen ligger nu på en mer anständig nivå än det gjorde i fjol.
Huruvida Hero7 Black är en värdig uppgradering beror till stor del på vad du sitter på sedan innan. Har du sexan, i huvudsak filmar lugnare scener och inte känner ett behov av stabilisering i 4K / 60 FPS, kommer du nog att klara dig med den en stund till – i ren bildkvalitet ser det nämligen inte ut att vara någon större skillnad.
Men om dina klipp är fyllda med kupp, action och du känner att du aldrig kan få nog av bildstabilisering, kommer Hero7 Black oavsett att vara en stadig uppgradering. Ja, till och med för dig som sitter på den bara ett år gamla föregångaren.
För så mycket bättre känns faktiskt Hypersmooth – och om vi dessutom rör oss uppåt i upplösning och bildfrekvens, där det inte ens existerar stabilisering på Hero6 Black, finns det egentligen inte så mycket att fundera över.
Det innebär inte att vi uppmanar alla att rusa till butiken och säkra sig ett exemplar – det är trots allt inte så många som håller på med extremsport eller liknande spännande aktiviteter – men om du ändå är ute efter en riktigt bra aktivitetskamera med bra intern stabilisering känner vi inte till någon bättre än Gopro Hero7 Black just nu.
GoPro Hero7 Black får betyget 9,5/10 av Tek.no, som genomförst och först publicerat testet.