Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Nu styr hon tekniken

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-14

"Designen har fått en allt viktigare roll"

Storleken har betydelse.

Den ska vara liten, lättmanövrerad och helst utan sladdar.

Åtminstone om frun får bestämma.

Och det får hon.

Urban Hiärne, försäljningschef på Hi-Fi Klubben Sverige.

Forskning från USA visar att kvinnorna i 74 procent av fallen har det avgörande ordet när familjen köper ny stereo och andra elektroniska prylar till hemmet.

Urban Hiärne, försäljningschef på Hi-Fi Klubben Sverige, bekräftar bilden.

–?Jag har gjort en ganska intressant reflektion efter alla år som säljare. Män som bestämt sig för en viss utrustning börjar ofta tveka, eftersom de tror att de kanske inte får godkänt hemma, säger han.

Fenomenet är välkänt i branschen och kallas WAF – Wife acceptancy factor. Kort sagt: ”fru-acceptans-faktor”.

Utseendet viktigast

Och smaken är olika. Kvinnornas krav handlar främst om en massa ”inte”.

– Det ska inte vara svart, inte stort, inte fyrkantigt och inte för mycket sladdar. Det ska inte vara för tekniskt avancerat heller.

Han har rätt.

Åtminstone när det gäller paret Malin Svensson, 32, och P-O Öien, 31. De har hamnat i ännu en butik och Malin svarar blixtsnabbt på frågan vad som är viktigast med den nya anläggningen:

– Utseendet. Den måste vara liten och snygg, säger hon och fingrar på en röd spelare i 60-talsstil.

Hennes ord är guld värda för branschen. Bokstavligen. Därför har kvinnornas krav – och uppenbara makt över inköpen – också påverkat den tekniska utvecklingen.

Uppskattar kvinnornas makt

Urban Hiärne förklarar:

– Designen har fått en allt viktigare roll och för oss som jobbar med kvalitativ hemelektronik har det varit ett problem. Form och funktion har ju ett tydligt samband: en högtalare kan inte se ut hur som helst och samtidigt ha ett bra ljud.

–?Men det är något som den tekniska utvecklingen drivit fram och i dag kan vi erbjuda betydligt mer, säger han och förklarar att designen fått tydliga influenser från trender inom möbel och textil.

Och Urban uppskattar kvinnornas makt. Han anser nämligen att kvinnan är en mer objektiv konsument: Hon lyssnar med öppnare sinnen, har tuffa krav och gör bättre val. Mannen – familjens självutnämnde ”förståsigpåare” – klamrar sig oftare fast vid förutfattade meningar.

Bra ljud – och integrerbar

Men jämlikheten ökar.

Männens krav på design har blivit större – och det gäller även Malins sambo P-O:

– Ljudet ska vara av hög kvalitet och stereon ska vara integrerbar med övrig teknikutrustning. Och gärna med en snygg design, säger han.

För bara några år sedan var den kombinationen en omöjlighet. Det är den inte längre.

Tacka frun för det.