Seinfeld, 54, ska göra Microsoft ungt & hippt
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-22
Får 63 miljoner för att ställa upp i annonser
LOS ANGELES. Jerry Seinfeld ska hjälpa Microsoft att slå ut Apple.
Men komikerns tjänster kostar.
För att få använda honom pungar bolaget ut med 63 miljoner kronor.
Seinfeld är enligt Wall Street Journal en av flera kända personer som inom kort dyker upp i annonser och reklamfilmer för dataföretaget. En annan är Microsofts grundare Bill Gates.
Det har också ryktats att komikerna och skådespelarna Will Ferrell och Chris Rock anlitats.
Kampanjen bär temat ”Fönster, inte murar” och inleds den 4 september. Det är den största i bolagets historia.
Siffrorna har legat still
Försöket att ändra imagen är ett direkt resultat av uteblivna försäljningsökningar. Bolagets siffror har i stort sett legat still medan konkurrenten Apple har nått stora försäljningsframgångar med reklamkampanjen ”Mac vs Pc”.
Branschförskjutningen anses dels bero på operativsystemet Vistas initialproblem, dels på marknadsföringen.
”Anses inte coola”
–?Microsofts annonser anses inte coola. Ingen minns en Microsoft-reklam, säger den New York-baserade varumärkesexperten Robert Passikoff till WSJ. För ett företag som vill föryngra imagen torde det dock vara en chansning att anlita Seinfeld.
Komikern är 54.