Polo - konkurrent till storebror
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-11
Köptips, vanliga fel, reservdelspriser
VW Polo är en vuxen och påkostad småbil. En senare modell kan ses som ett fullgott alternativ till Golf.
Modeller
Polo satte en ny standard i småbilsklassen 1995. År 2002 kom en ny modell med flera förbättringar. Vanligaste motoralternativen är 1,4 och 1,6-litersmotorerna.
Polo finns med en mängd utrustningsalternativ och kan vara krånglig att värdera. Servostyrning var exempelvis inte standard på 1,4-litersbilarna och låsningsfria bromsar var extrautrustning. Överväg först vilken utrustning du tycker är nödvändig och jämför sedan två, eller fler, likvärdiga bilar.
Senare modeller är påkostade med fler tekniska finesser. Här finns två fina lämpliga motorval; trecylindriga 1,2-litersmotorn och 1,4-liters FSI-motorn. Polo finns med tre eller fem dörrar.
På vägen
Polo har en stabil väghållning och är sådär lagom småtråkig att köra. Körställningen är bra och bilen rullar komfortabelt på alla underlag. Ljudisoleringen blev bättre med åren, ägare till tidiga bilar klagar på högt vindbrus.
Utrymme
Här bjuds lite storbilskänsla med klokt tillvaratagna utrymmen. Bagagerummet är i pluttigaste laget men i nödfall går det ju alltid att fälla baksätet.
Säkerhet
I grunden en stabil rambalkskonstruktion och försedd med det mesta i säkerhetsutrustning. Bedöms vara minst 15 procent säkrare än medelbilen enligt Folksam. Fick fyra stjärnor i Euro Ncap år 2000.
Kvalitet
Polo känns som en ”riktig bil”, rejäl och solid. Rapporterna från Svensk Bilprovning de senaste åren visar att de allvarliga felen är sällsynta. Modellen har fått kritik för dålig lackkvalitet där stenskott som inte omedelbart bättras får till följd att rost bubblar upp. Generellt sett är ändå Polo en av de bäst rostskyddade bilarna i klassen. Viktigt att kontrollera är att motorns kamremär bytt vid rätt tidpunkt.
Ekonomi
Låga kostnader för försäkring, skatt, bensin och service – men relativt höga begpriser, åtminstone för senare modeller. Totalt sett ändå ett förnuftigt bilval.
Service
1:a service vid 3 000 mil/
2 år kostar cirka 2 790 kr.
2:a service vid 6 000 mil/
2 år kostar cirka 3 797 kr.
3:e service vid 9 000 mil/
2 år kostar cirka 2 790 kr.
Reservdelar
Bromsbelägg
fram (par) 660 kr
Bromsskivor
fram (par) 992 kr
Koppling 3 756 kr
Avgassystem 2 570 kr
Katalysator 7 158 kr
Strålkastare 1 574 kr
Stötdämpare
fram (par) 1 250 kr
Stötfångare 1 580 kr
VW Polo 1,4 -02
Vanliga fel på VW Polo
Tre alternativ till Polo
http://wwwb.aftonbladet.se/ettor/webb/1943_uetta_a2.html
David Lilja (bil@aftonbladet.se)