Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Sköts inte vevhuset kan det täppas till

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-01

Hej Bosse! När jag skulle byta luftfilter på min Volvo 740 GLT 16V från 1989 upptäckte jag att det droppat olja från röret som går mellan luftmängdmätaren och insuget.

Jag tog bort luftmängdmätaren och såg då att det fanns lite olja som verkade komma i små mängder hela tiden. Jag torkade bort oljan och kollade igen efter 50 mil - då var det olja där igen.

Bilen ("Bettan") har gått 26700 mil, är välskött med hela serviceboken ifylld samt därefter bildagbok och drar ingen märkbar mängd olja. Så jag undrar vad som är felet.

Oljan kommer från vevhusventilationen. Eftersom en viss mängd förbränningsgaser alltid blåser förbi kolvarna och ner i vevhuset bildas det ett övertryck där nere. Förr släpptes gaserna bara rakt ut i friska luften. Men redan i slutet på 1960-talet kopplades vevhuset i stället samman med luftrenaren och insugningsröret. På så sätt sugs gaserna in i cylindrarna och förbränns.

Men för att minimera mängden oljedimma som vill följa med gaserna har vevhusvetilationen ett oljelås och en backventil som måste kontrolleras minst en gång per år och eventuellt rengöras eller bytas. Prata med närmaste Volvomekaniker, han vet var de här grejerna sitter och vad som ska göras.

Att serva vevshusventilationen går snabbt och reservdelarna är billiga. Men om vevhusventilationen inte sköts finns det stor risk att den täpps. Då bildas ett så stort övertryck i vevhuset att tätningen mellan motor och växellåda trycks ut. För den som äger en Volvo 740 är även det problemet relativt billigt, åtminstone om man jämför med en BMW 740!

Följ ämnen i artikeln