Så påverkar miljözonerna ditt bilköp
Uppdaterad 2018-04-06 | Publicerad 2017-12-11
Redan 2020 kan kommuner införa nya miljözoner – vilket innebär att äldre bensin- och dieselbilar kan bannlysas ur delar av våra städer.
Men ännu finns ingen anledning till panik, menar Carl-Erik Stjernvall på Motormännen.
– Beslut baserade på spekulationer är sällan det bästa, säger han.
Om bara några år kan din bil nekas att köra in i Stockholms innerstad och andra kommuner. Regeringen siktar på att från 2020 ge kommunerna möjlighet att stänga ute äldre bensin- och dieselbilar genom att införa nya miljözoner.
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har lovat att införa zonerna så snart som möjligt.
”Ingenting har ändrats”
Enligt det förslag som Transportstyrelsen presenterat skulle alla dieselbilar som inte har den senaste reningen (Euro 6), samt alla bensinbilar tillverkade före 2009, kunna utestängas. I den strängaste zonen skulle bara el- eller vätgasbilar släppas in.
Men den som äger en ”icke-önskvärd” bil idag ska inte gripas av panik, anser Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens riksförbund.
– Det kan finnas poänger med att följa debatten om man äger en sådan bil. Men det vi vet idag om miljözonerna är bara exempel som använts i den statliga utredningen från Transportstyrelsen. Än har ingenting ändrats, säger han.
Oenighet i Stockholm
Det är regeringen som kommer att bestämma hur miljözonerna ska utformas, och när de kan införas. Därefter är det upp vill varje enskild kommun om och hur de vill använda sig av zonerna.
– Inga beslut är fattade. Om du bor i Stockholm kan du ta fasta på att det inte finns någon bred politisk överenskommelse som tidigare har hävdats. Stora delar av oppositionen har ställt sig mer tveksamma till zonernas utformning, säger Carl-Erik Stjernvall, och syftar på invändningar från Moderaterna och Kristdemokraterna i staden.
Vad kommer att hända med andrahandsvärdet på exempelvis en Euro 5-diesel?
– Det finns inga direkta tecken på att marknaden skulle ha kollapsat. Diesel har fortfarande stora poänger tack vare de låga koldioxidutsläppen och kommer att vara attraktivt i många år framöver. Det finns ingen anledning att sälja av en sådan bil så snabbt som möjligt innan vi får ett klart besked som pekar på det ena eller andra.
Carl-Erik Stjernvall menar att en ny dieselbil fortfarande kan vara det bästa alternativet för den som går i bilköpartankar. Men då bör man se till att bilen är utrustad med SCR-teknik som reducerar utsläppen av kväveoxider med uppemot 90 procent, påpekar han.
Fossilfri diesel
Dessutom kan det vara bra att undersöka om bilmodellen kommer att godkänna 100 procent tankning av fossilfri HVO-diesel i framtiden (hittills har bara Peugeot och Citroën gett grönt ljus).
– Framför allt om du planerar att ha bilen en längre tid eftersom Sverige 2030 ska vara fossiloberoende, säger Carl-Erik Stjernvall.
Men allra bäst är kanske att avvakta ytterligare en tid innan man byter bil, resonerar han.
– Det kan vara ett bra råd i den här situationen eftersom vi inte har så mycket att gå på. Beslut baserade på spekulationer är sällan det bästa.