Stockholms stad: Vi väntar på regeringen
Uppdaterad 2018-04-06 | Publicerad 2017-11-17
Stockholm är redo att börja fila på miljözonerna.
Men det går inte i väntan på regeringens riktlinjer – som dragit ut på tiden.
– Vi väntar på exakta regelverket från regeringen, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.
Klockan 22.58 på torsdagskvällen röstade en klar politisk majoritet igenom införandet av miljözoner i Stockholms stads stadsbudget.
– Det är en stor dag, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.
Men arbetet med att fila på miljözonerna kan inte dra i gång förrän regeringen levererat regelverket till Sveriges kommuner.
Och allt tyder på att regeringens besked dröjer.
Står redo med en stab
Statsminister Stefan Löfvens (S) öppnade dörren på glänt i sin regeringsförklaring i mitten av mars. Landets kommuner ska få möjligheten att införa miljözoner. Enligt Miljöminister Karolina Skog (MP) skulle ett beslut fattas inom kort.
Stockholms stad nappade direkt och den rödgrönrosa majoriteten tog med miljözonerna i höstens budget och fick brett politiskt stöd.
Nu när Stockholms stad klubbat igenom arbetet med miljözonerna är nästa steg att börja implementera detta.
– Trafikkontoret, miljökontoret och statsledningskontoret kommer arbeta med det här och det finns en politisk referensgrupp under kommunstyrelsen som kommer ledas av mig. Vi kommer sätta igång med arbetet så fort som möjligt, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.
I dagsläget får de flesta instanser avvakta.
– Vi väntar på det exakta regelverket från regeringen. Så länge som vi inte har förordningstexten så vet vi inte i vilka ramar vi får jobba med miljözonerna, säger Helldén.
Kan dröja till nästa år
Ansvariga ministrar har under hösten hållit fast vid att ett beslut ska komma inom kort. Men inte ens statsledningskontoret har fått något besked.
– Nej, det har vi inte fått. Tidigare har förra infrastrukturministern Anna Johansson sagt att det ska komma under hösten. Jag har inte fått något besked från Thomas Eneroth om när det ska komma. Det verkar som att det kommer efter årsskiftet och inte innan jul. Det är dom signalerna jag har fått.
Enligt nuvarande infrastrukturminister Thomas Eneroths (S) pressekreterare Adriana Haxhimustafa bereds ärendet fortfarande.
– Jag har ingen tidsplan riktigt ännu, säger hon.
Helldén tror att regeringens försening kan bero på Stockholm krav på zon tre där endast elbilar får köra vid behov.
– Vi önskade från stadens sida om att ha det tilläget och att enklare få implementera det.
Varnar för dieselbilsköp
Trafikborgarrådet har sedan tidigare varnat Stockholms bilister från att köpa en dieselbil. Eftersom det kommande regelverket helt kan förbjuda dieselbilar vissa dagar.
– Laddhybrider kan köra in i innerstaden så länge man kör på el. Vi vill komma åt utsläppen. Det skadliga kommer från dieseln och inte primärt från bilarna, säger Helldén.
Stockholms stad förväntar sig dock att få införa miljözonerna senast år 2020, enligt Transportstyrelsens förslag.
– Vi skulle egentligen behöva ha dem tidigare men utredningen har sagt 2020 så vi får ha det som målbild, säger Daniel Helldén.