Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Nya Subaru Impreza till Europa

Publicerad 2017-10-24

Japanerna fick ta del av den redan i mars 2016 och amerikanerna fick den i juli tidigare i år. Nu äntligen är det Europas tur att få ta del av nya Subaru Impreza.

Nya Impreza har fått stå till sidan för nya XV:s inträde på den europeiska marknaden. Men nu är det alltså dags för den lite ”sportigare versionen” som, precis som XV eftersom de båda är syskon, baseras på märkets nya plattform Subaru Global Platform. Med plattformen blir nya Impreza mer vridstyv och lättare, men även betydligt mer

säker. Subaru har tidigare sagt att med den som bas ska de kunna erbjuda ”världens högsta säkerhet”. Och det har ju visat sig att Subaru inte är ett överdrifternas företag. Nya Impreza, och XV, gjorde extremt bra ifrån sig i JNCAP, Japans motsvarighet till Euro NCAP. I de japanska krocktesterna nådde de båda modellerna högre säkerhets- betyg än någon annan tidigare krockad bilmodell.

Större än föregångaren

Nya Impreza, som har vuxit några få centimeter jämfört med föregångaren, har förutom krocksäker konstruktion även en rad tekniska finesser som ska motverka olyckor. Bland annat adaptiv farthållare med autobroms, filhållningsassistent, döda vinkel-varnare, trötthetsvarnare med mera – som standard. EyeSight är samlings- namnet för Subarus säkerhets- funktioner.

Två motorer presenteras med nya Impreza. Båda bensindrivna och båda förstås boxermotorer. Instegsalternativet är en 1,6-litersmaskin på 114 hästkrafter, en väldigt trött maskin i gamla Impreza, medan ”toppalternativet” har 2,0 liters cylindervolym och 156 hästkrafter.

Båda motorerna är kopplade till CVT-lådor och drivningen sker på klassiskt Subaru-vis på alla fyra hjul, symmetriskt förstås.

WRX och WRX STI-versionen kommer senare.

Följ ämnen i artikeln