VW Jetta. Comebacken
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-29
Ersättaren till Volkswagen Bora är snart här.
Och nu byter Golf-sedanen namn igen.
Tillbaka till VW Jetta. Världsbilen.
Volkswagen har snart byggt sju miljoner VW Jetta/Vento/Bora.
Nya Jetta säljs redan i USA där "Golf-bagen", Volkswagens mest sålda modell i Nordamerika, har sålts i 2,2 miljoner exemplar sedan introduktionen 1979. I hela världen har hittills 6,9 miljoner Jetta sålts.
När VW ställde till med ett gigantiskt releaseparty i Hollywood sa Sylvester Stallone: "It"s a great car!"
Jojo.
Jetta/Bora/Vento tar dock en mer blygsam plats i den svenska försäljningsstatistiken än Golf. VW räknar med att sälja drygt 500 bilar per år, Sverige är ju mer av ett Passat-land.
Nya Jetta är förväntat rymlig. Speciellt längst bak.
Med 527 liter bagageutrymme är Jetta störst i Golf-klassen, liksom i mellanklassen, förutom VW Passat.
Kupéutrymmet är precis som i Golf, fullt tillräckligt.
Men en direkt nackdel jämfört med Golf är den lägre takhöjden och en något lägre placerad sittdyna (som redan i Golf är väl låg).
Körmässigt känns den Golf rakt igenom med vuxna, skarpa och trygga vägegenskaper.
Jetta får dock rikligare standardutrustning.
Golfs alla motorer finns i Jetta, även 200-hästarsturbon. Men inte som GTI utan kallas då Jetta 2,0T. Priserna för nya Jetta börjar på 182 000 kronor för 1,6.
VW Jetta 2,0 FSI Comfortline
Fredrik Pettersson (bil@aftonbladet.se)