Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

För hög HC-halt vid tomgång

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-28

Jag har en Mazda 323f ,131 hk -92. Vid besiktningen uppdagades att HC-halten var för hög vid tomgång. Besiktningsmannen nämnde att om man kör bilen hårt med mycket korta sträckor och inte bytt olja skulle det kunna vara felet. Kan det verkligen vara så enkelt att byta olja, oljefilter och luftfilter eller kan man göra mer?

HC är förkortningen för oförbrända kolväten (bensin). Om man kör mycket korta sträckor blåser en hel del bensin förbi kolvarna och hamnar i oljetråget. När man sedan kör motorn ordentligt varm så börjar bensin avdunsta från oljan och sugs via vevhusventilationen in i motorns insugningsrör.

Då orkar motorn inte elda upp all bensinen, utan den fortsätter ut i avgasröret.

Det är alltså smart att börja felsökningen med ett olje/filter-byte, plus byte av luftfiltret (om det är täppt).

En god idé är också att rengöra vevhusventilationen och kolla att alla slangar till den är rätt monterade.

Ett vanligt fel på våra breddgrader är nämligen att det samlas kondensvatten i vevhusventilationen och att detta slutligen bildar en ispropp som ger övertryck i vevhuset. Slutligen blir trycket så högt att något poppar ut (exempelvis tätningsringen runt vevaxeln) och att det börjar läcka olja. Efter ett sådant fel kan det hända att någon har monterat vevhusventilationsslangarna/ventilerna/strypningarna fel - och det kan i sin tur påverka HC-halten.

Följ ämnen i artikeln