Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Varför knäpper det i ratten?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-11

Hej Bosse! Du hade ett inlägg i ett tv-program om tickande/diesel-låtande bil. Min Opel Vectra låter så när den är kall, men när den är varm låter motorn normalt. Det fanns något du hällde i motorn? Tomgången har också börjat bete sig konstigt ibland. Tomgången går upp till runt 1 500 varv, pendlar lite och sen dör bilen. Tomgångsmotorn? Var sitter den? Till sist: det knäpper till lite i ratten när man svänger? Vad kan det bero på?

- Svar fråga ett: Bilen i tv-programmet var en Ford Galaxy vars hydrauliska ventillyftare inte fick tillräckligt mycket olja. En tidigare ägare hade inte skött oljebytena och därför täpptes de tunna oljekanalerna av koksad olja. Vi försökte fixa detta med ”intravenös motortvätt”. Det är ett medel man häller i oljan varefter motorn få gå på förhöjd tomgång i några minuter. Efter denna inre tvätt tappas oljan ur och ersätts av en olja av så hög kvalitet som möjligt. Eftersom din motor bara låter när den är varm så tror jag att det räcker med ett oljebyte till en bättre olja.

Svar fråga två: Problemen med tomgången KAN bero på tomgångsmotorn, men orsaken kan även ligga i själva styrsystemet eller vevhusventilationen. Börja felsökningen med en invändig rengörning av vevhusventilationen och tomgångsmotorn. Där hittar man ofta en blandning av vatten, olja och sot. Du hittar nog varken vevhusventilationen eller tomgångsmotorn utan en reparationshandbok; köp.

Svar fråga tre: Knäppet i ratten beror antagligen på att plastkåporna runt rattstången har ändrat form på grund av ålder, köld och värme. Skruva bort kåporna och karva bort den ”överflödiga” plasten..

Följ ämnen i artikeln