Så mycket dyrare blir förmånsbilen
Uppdaterad 2018-05-18 | Publicerad 2017-12-07
Skattesmällen för förmånsbilister närmar sig. Redan från årsskiftet kan det bli en tusenlapp dyrare i månaden att köra förmånsbil till och från jobbet.
Idag behöver inte förmånsbilister betala trängselskatt för privata resor utanför arbetstid. Men 1 januari är det slut med det när även trängselskatten ska förmånsbeskattas – något som kan bli kännbart för dem som tar bilen till och från jobbet.
Tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor AB har räknat ut att en förmånsbilist i Stockholm kan få en skattehöjning på nästan 13 000 kronor om året.
”Räknar inte med”
– Det är en kostnad jag inte tror att folk räknar med att få. Om någon skulle ta en tusenlapp ur min plånbok skulle åtminstone jag ha synpunkter, säger han.
I en webbenkät med vagnparksägare från i början av december uppgav 55 procent att de visste hur man skulle hantera trängselskatteförmånen. Siffran är förmodligen lägre bland förmånsbilisterna, tror Ronny Svensson.
– Jag tror inte ens att hälften börjat bekymra sig.
Men förändringen är viktig att känna till för att inte bilpendlandet ska bli ännu dyrare än nödvändigt.
– Man måste notera hur många passager man gör i tjänsten respektive privat, så att man får en någorlunda korrekt skatt, säger Ronny Svensson.
Två sätt att påverka
I övrigt är det främst två saker som kan mildra skattehöjningen, säger han.
– Som stockholmare har man redan anpassat sig genom att börja tidigare på morgnarna. Det andra är att ifrågasätta om man verkligen behöver köra sin bil privat.