Skynda på, Saab – kunderna står i kö
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-18
Robert Collin: Köpsug finns men inga bilar
På tisdag börjar vårens viktigaste bilsalong. Ja, kanske är Genève den mest prestigefyllda av årets alla salonger. Och i år är den extra viktig för både Volvo och Saab.
Volvo ska visa sin nya S60, en fyradörrars sedan som aldrig blivit riktigt stor i kombilandet Sverige, men den utgående modellen var faktiskt Volvos bästsäljare globalt i flera år, innan stadsjeepen XC90 tog över.
Nya 60-serien är sannolikt de sista Volvomodellerna som utvecklas i samarbete med Ford. I höst visas kombin V60, men då kan Volvo redan vara i kinesiska händer. Och sen, sen vet vi inte mer.
Saab har ingen ny modell i Genève, men en ny ägare ska visa upp sig. Saab-Spykers Victor Muller håller hov redan på måndag, dagen före den officiella salongsstarten.
Men journalisterna vill inte bara dricka champagne. De vill ha svar på ägarfrågan – hur långt borta är Vladimir Antonov? Och hur är det med kopplingen till ryska maffian?
Och de vill veta hur Saab ska klara av att utveckla nya modeller. Inifrån Saab i Trollhättan hörs entusiastiska rykten om att nya 9-3 är klar redan 2012. En helt ny bil på två år, är det verkligen möjligt?
Och varifrån kommer utvecklingspengarna? Om man utgår från nuvarande 9-3-tekniken kostar det ändå minst fem miljarder att ta fram en ny bil. För att inte tala om motorerna. I Trollhättan skvallras om hybridsystem. Var kommer de ifrån?
Nya 9-5 ska börja levereras till sommaren och i höst ska kombin visas upp. Men just nu står fabriken still. Inte ens den nuvarande 9-3 är i produktion. För Saab har inga delar. Underleverantörerna slutade leverera när Saab skulle läggas ner…
Kunderna står faktiskt i kö men inte förrän nästa vecka kommer de första 9-3 efter nystarten ut ur fabriken.
Även hos Volvo står kunderna i kö. Försäljningen ökar starkt efter totalkollapsen förra året men också hos Volvo är det svårt att komma upp i normal produktion efter lågkonjunkturen.
Köpsug, men inga bilar att leverera. Det kan utvecklas till en farlig situation när kunderna trots de bästa intentioner sviker och väljer ett annat märke.
Nu är det bråttom för Saab. Bråttom med precis allt.