Kineser i hemligt Saab-möte med ryske miljardären
Publicerad 2011-07-01
Saabs framtid ligger i Vladimir Antonovs händer, det vet den kinesiska delegation som besökte Stockholm i går.
När det officiella mötet med Maud Olofsson och Victor Muller var över, försvann några av kineserna – de gick på restaurang med den ryske finansmannen.
I går kom en stor delegation kineser till Stockholm. Det var folk från superdepartementet NDRC, från den stora bilhandlarkedjan Pang Da och från biltillverkaren Youngman.
De kom till Sverige för att träffa näringsminister Maud Olofsson och Saabs ledning med Victor Muller i spetsen.
När mötet i Rosenbad var avklarat och det blev dags för middag delade den kinesiska delegationen upp sig i två grupper. En officiell som åt middag med näringsministern och en som valde en annan restaurang tillsammans med den ryske finansmannen Vladimir Antonov som värd.
Bakom kulisserna är ju Antonov redan storägare i Saab, och det var pengar från fonden Gemini som betalade lönerna till de Saab-anställda i går.
Bakom kulisserna äger Antonov också Gemini.
Nu ryktas det att regeringen i början av nästa vecka kommer att godkänna Antonov som ägare i Saab. Trycket på Reinfeldt och Borg har blivit för stort de senaste veckorna.
General Motors har sagt ok till ryssen, Metall-basen Stefan Löfvén som träffade Antonov i går vill att regeringen säger ja och nu kräver också Västsvenska handelskammaren att Antonov släpps in i Saab.
För även om avtal med Kina är en nyckelfråga behövs Antonovs miljarder i Saab tills Kina-affärerna är klara.
Det kan fortfarande ta månader innan de svenska och kinesiska regeringarna tragglat sig igenom alla formaliteter och affären är ett faktum.
Efter middagen på en av Stockholms lyxkrogar flög Vladimir Antonov hem till London.
Hans privat-jet skulle enligt uppgift till Aftonbladet lyfta från Arlanda efter midnatt.
Nästa Sverige-resa är planerad till den 13 juli. Då inleds det klassiska Midnattssolsrallyt, och då ska Antonov köra Saab, förstås.
Hans första bil, som han köpte i Sovjet som 19-åring, var en Saab 9000. Nu är han 36 år och vill köpa hela fabriken, utveckla affären, kanske bygga bilar i Lettland, där han redan äger bank och flygbolag. Och i Kina hos Youngman.
Antonov ser något i Saab som den svenska regeringen inte har upptäckt.
Om han, som regeringen misstänker, bara är ute efter att tvätta svarta ryska maffia-pengar har hans affärsimperium Converse Group, enligt vissa källor värderat till 44 miljarder kronor, alla möjligheter att göra det på annat håll än i Sverige.