Läsarna: Lägg ned Saab
Varumärkesexperten: Koenigsegg har fått mycket positiv pr
Aftonbladets läsare sörjer inte Saab.
Sju av tio tror att Koenigseggs besked innebär slutet för biltillverkaren.
”Saab har legat i respirator i 20 år, dags att dra ur sladden!”, skriver en läsare.
Många läsare känner starkt för sina gamla Saabar – men sentimentala är Saabförarna inte. Låta staten ta över biltillverkaren är det inte många som vill.
”SAAB har legat i respirator sedan 20 år tillbaka i tiden, dags att dra ut sladden! De har inte kunnat hålla sig uppdaterade med modeller i takt med konkurrenterna och ledningen har konsekvent ansett "vi är en av världens ledande biltillverkare" och därför förbisett att utveckling är nödvändig för att överleva. Nu har de enbart sig själva att skylla då de dessutom segar på i processen. Byråkratins kvarnar må mala, men detta är inte gångbart i företagsvärlden då det yttersta målet är vinst. Blir det ingen affär pga förhalade processer är det inte köparens fel. Tråkigt tycker jag då Koenigsegg säkert skulle kunnat blåsa lite nytt liv i "liket"...”, skriver signaturen Damien.
Positivt för Koenigsegg
Andra kallar Koenigseggs köpplaner en skickligt genomförd PR-kupp.
”Jag är helt säker på att så är fallet. Christian von Koenigsegg var och är ingen seriös köpare av SAAB. Enbart PR. Tycker synd om ALLA SAAB-anställda som hoppats på köp av Koenigsegg. Nu finns bara en utväg: Lägg ner hela SAAB. Fattar inte varför SAAB måste räddas till varje pris. Dra ut sladden och få ett slut på hela SAAB affären är min rekommendation”, skriver signaturen Göteborgare.
Varumärkesexperten Frans Melin i Lund tror att de uppmärksammade köpplanerna stärkt Koenigseggs varumärke.
– De har fått väldigt mycket publicitet. Namnet har blivit känt i vida kretsar, det har nog varit väldigt positivt, säger han.
Ingen iscensatt kupp
Faran för backlash bedömer han som ganska liten.
– När affären går i stöpet väcks frågan om varför det gick som det gick och då kan Koenigsegg bli sittande med Svarte Petter, men effekten blir nog inte så stor, säger han.
Att hela affären skulle vara en iscensatt pr-kupp tror Frans Melin inte.
– Nej, det är nog ingen pr-strategi. Det är det alldeles för dyrt för, om det satsats lågt räknat hundra miljoner för att alla avtal skulle gå i lås. Men spinoffeffekten har nog varit god, säger han.