Ni har fel och vilseleder konsumenterna
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Uppdaterad 2019-07-17 | Publicerad 2016-07-01
Replik från Copyswede om privatkopiering och smarta telefoner
REPLIK. Att Fransson m fl sprider osanningar för att vilseleda konsumenter är högst tvivelaktigt. Privatkopieringsavgiften är en avgift som elektronikföretag har att betala till kulturskapare via Copyswede. Den HD-dom författarna skriver om innebär inte att Iphones kommer att beläggas med en avgift om 450 kronor. Det domen däremot innebär är att produkter som kan användas för privatkopiering omfattas av ersättningen.
När ersättningsnivåerna bestäms tas hänsyn till att produkterna även används till annat än privatkopiering. Under många år har nivåerna gemensamt tagits fram i samarbeten mellan branschen och Copyswede. I dessa förhandlingar har kopieringens omfattning varit en central fråga. Den svenska ordningen syftar till att åstadkomma just det som skribenterna efterfrågar, nämligen att relatera ersättningen till den kopiering som faktiskt sker. Det svenska systemet är alltså väl anpassat till att hantera såväl teknikutveckling som förändrade konsumentbeteenden.
Det är olyckligt att branschen lägger stor resurser på att sprida påståenden som är direkt osanna i stället för att medverka till seriösa förhandlingar. Branschens agerande gör det inte bara svårare för kulturskapare utan bidrar också till att skapa osäkra förutsättningar för hela branschen.
Nyligen publicerade Aftonbladet en artikel om att priset på Iphones varierar med flera tusenlappar beroende på butik. Konsumenterna har betydligt större anledning att ifrågasätta elektronikbranschens marginaler än att bli slagträn mot kulturskaparna i elektronik- och it-företagens propaganda.
Mattias Åkerlind, vd Copyswede
Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.