Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Självklart att anpassa reklam efter målgrupp”

Centerns kampanjgeneral får läsarnas stöd

Centerns kampanjmaterial anpassas efter samhällsklass.

Inte särskilt upprörande, enligt Aftonbladets läsare.

Igår kunde Aftonbladet avslöja att Centerpartiets utskick anpassas efter samhällsklass.

Vissa broschyrer skickas till ”välbeställda villaägare” medan andra går till ”lågutbildade och äldre”.

Okej, enligt Aftonbladets läsare.

”Vad är problemet? Jag har inga blöjbarn och vill inte ha blöjreklam. Jag är inte gammal och vill inte ha politisk reklam om pensionärspolitik”, skriver en läsare med signaturen jesus christ i en kommentar.

”Att rikta reklam är bland det mest grundläggande inom reklambranschen. Att bara skicka ut samma reklam till alla är ett slöseri med resurser, det vet både företag och politiska partier”, skriver signaturen DLG.

”Klantiga namnval”

”Låt gå om namnvalen kanske var klantiga men seriöst? Så sent som i somras så läste jag många snyftartiklar och insändare där framför allt ungdomar beklagade sig över att politikerna pratade på en nivå som de inte förstod”, skriver trollbabe.

Flera tar matkedjornas anpassade erbjudanden som exempel.

”Varför är det fel att anpassa informationen efter målgruppen. Om du har ica kort får du erbjudande på varor som du visat ett speciellt intresse för dvs dom anpassas efter ditt behov”, skriver signaturen angury.

Inte reklam

Några läsare vänder sig mot kampanjmetoden och beskrivningen av materialet som reklam bland annan reklam.

”Är ni helt tossiga? Detta handlar inte om reklam. Det är att föra vissa människor bakom ljuset (...). Eller anser ni att valet och Sveriges framtid ska styras av någon reklambyrå? Det kanske är det vi ska rösta fram istället då? Vilken reklambyrå ska styra 4 år framöver?”, skriver signaturen Mettemärta.

Ytterligare några har helt tröttnat på partiutskicken.

”Alla reklam som jag får från Alliansen hamnar i papperskorgen. Jag är trött på deras lögner.”, skriver Nosfy.

Följ ämnen i artikeln