Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Tipsen: Så klarar du Vättern utan problem

Uppdaterad 2015-09-24 | Publicerad 2015-05-13

Du har förberett dig i veckor och har 300 kilometer framför dig.

Otroligt utmanande, men timmarna i sadeln kan gå som på räls – om du kan knepen.

Håll koll på gummit

Nytt och fräscht är bra, men om du inte har lust att byta däck – kontrollera slitage. Pumpa upp däcken rejält innan start och se till att du inte har skräp i slitbanan.                      

Piffa doningarna

Håll din stålhäst i form. Och se till att du masserar upp den i tid – så att du hinner provcykla dina inställningar innan start. Hur ser bromsklossar, vajrar och kedja ut?

Är du inte den händige typen, se då till att lämna in cykeln i tid.

Byt inte häst mitt i strömmen

Du bör även undvika att ändra tävlingsmodet i sista stund. Är så att flashiga nya skor lockar – köp och ”slit in” dessa innan loppet, alternativt börja använd dem efter Vätternrundan. Även byxor bör vara gamla bekanta, annars finns det risk för att få onödiga skavsår.

Och att upptäcka slitage runt ändalykten i Jönköping är det nog ingen som vill.

Klä dig ”Transformers-style”

Skippa termobrallor och fodrade kläder. Satsa istället på tunnare ”modulära” plagg. En jacka som går att ta av ärmarna på är guld värd. Den håller dig varm (varmare) under nattimmarna och när solen väl börjar värma är det bara ”ritsch-ratsch” så är det en trendig väst.

Arm, knä och benvärmare är smidiga alternativ till långärmat/helbyxor och de går snabbt att ta av och på – samt går att få ner i en ryggficka. Kolla in väderprognosen – det kan spara dig tid och onödig möda genom att di klätt dig fel från början.

Du förtjänar smörj

Cykelkedjan ska ha sitt – och så även rumpan! Har du aldrig cyklat längre sträckor kan det vara en otroligt vettig idé att satsa på en sittsalva. Dessa reducerar friktionen mellan skinnet och sittdynan – vilket minskar risken för skav och irritation. Precis som med allt annat bör man ha testat upplevelsen med att ”fetta” in baken innan Vättern – så att det inte blir så att du får en allergisk reaktion eller nått.

Skippa kulinariska utflykter

Kosten är viktig inför ett långlopp. Men även om man varit noggrann inför Vättern, tro inte att det är fritt fram att trycka i dig sportmat. Experiment med matvarianter och intagsnivåer bör göras under träning – för att undvika magknip i sadeln.

Variation är även något man ska tänka på. Om du har många energibars/gel med dig – blanda upp det med annat.

Undvik motvind i livet

Uppförslut och hemlängtan är svårt att råda bot på – men motvind är något man faktiskt kan undvika. Desto viktigare eftersom det är motvinden som är Vätterncyklistens fiende nr 1. Detta genom att se till att ta rygg på någon annan cyklist. Har du kompisar som är med och kör – träna på at ligga på ”rulle”. På så sätt kan du ”ligga i lä” och få en mer behaglig tur runt sjön. Är du schysst kan ni dela på bördan. Men en absolut regel: Själv är bäste dräng/ensam är stark med mera är ordstäv som inte stämmer för den som vill cykla snabbt.

Läs på om vett och etikett

Just ovanstående punkt är värt att gå in i detalj på. Att cykla i grupp innebär delad börda och dels att man kan glädjas åt samvaron. Dock måste man kunna de cykelsociala koderna för att inte bli utfryst. Så läs på och öva ”Vett och etikett” innan.

Varna och meddela bakomvarande för hinder och hål på vägen. Peka med handen – och gör det i tid.

Kör förutsägbart. Överraskningar är inget som stora klungor gillar.

Undvik bromsen. Det handlar ju om att ta sig runt. Behöver du sakta ner använd fartvinden eller väldigt lätta tryck.

Ställ dig upp med tryck. Detta för att du inte ska ”skjuta bak” cykeln i uppförsbackarna.

Trampa på i nedförsbackarna. Detta så att bakomvarande inte behöver bromsa.

Lika barn leka bäst

Gör inte misstaget att gå ut för hårt. Om du inte har ett eget gäng – anslut dig till ett som verkar hålla ditt tempo. Tänk dock på att många är ivriga efter starten och att det många gånger går lite för snabbt ner till Jönköping. Har du cykeldator – använd den som ”kompass” och assimilera dig i en långsammare/snabbare grupp.

Se inte skogen – titta på träden

Blotta tanken på trehundra kilometer är långt. Så dela upp det!

Ska man bara ta sig runt är det en bra idé att använda depåerna som riktmärken. Det är mer hanterligt att tänka att det bara är 17 kilometer kvar – än 233.

Och efter att man har stannat, startat, ätit och gått igenom ett par etapper – så rullar man in över mållinjen.

Källa: Vätternrundan, Bicyle, Cykla, Skånskan.se

Följ ämnen i artikeln