Konsten snart bara en logga på en kasse
PR-grepp från modevärlden kan sprida sig
Aldrig förut i vuxen ålder har jag så obekymrat gått omkring med gigantiska logotyper över kroppen som med Ann-Sofie Backs kläder. ”Back” i versaler över hela röven? Javisst! ”Back for good” över hela framsidan – inga problem. Och jag är inte ensam.
På Instagram vimlar det av mössor, väskor, toapapper, snart även vin, av personer som glatt taggar företaget.
Nu är Back i full färd med att lansera kollektionen för hösten 2015, som verkar ta spelet med silhuetter, mönster och logga vidare.
Det fiffiga är att ordet ”back” också går att använda som en sorts popkulturell infiltration.
”När modet flörtar med konsten” heter det på utställningen Asylum på Kulturhuset i Stockholm, där Back förstås är med på ett hörn.
Men blinkningen funkar dåligt när företagets Instagramkonto skämtsamt taggar en bonad från den pågående Louise Bourgeois-utställningen på Moderna museet i Stockholm som bär texten: ”I have been to hell and back, and let me tell you it was wonderful.”
Fast kanske säger det framför allt något om min egen oro inför utställningen – för varje gång som jag ser den där bonaden i mitt flöde, ju mer urvattnad ter den sig.
Och jag som gillar Bourgeois kan inte låta bli att misstänka att denna gamla häxa och hennes konst håller på att oskadliggöras och för
vandlas till en logga.
Jag väntar nu bara på tygkassen.
Artikel uppdaterad 2015-03-02 kl 11:43 – skribentens namn ändrat.