Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Bitter med humor

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-22

Anna Lyons i ”Bitterfittan”.

Det har sagts förr men tål att upprepas: för teatern har frågorna om kvinnans roll och ett samliv på lika villkor varit ett betydande konstnärligt projekt under de senaste hundrafemtio åren. Och frågorna återkommer och är ständigt lika vitala.

Behövs bevis går det bra att ta pendeln till Uppsala. Där har Stadsteatern just lagt Marie Persson Hedenius skickliga dramatisering av Maria Svelands succéroman Bitterfittan till en repertoar som redan rymmer C arolina Frändes uppsättning av Frank Wedekinds Franziska! och Åsa Melldahls uppdatering av Henrik Ibsens Ett dockhem.

I Sara Gieses uppfinningsrika regi är Anna Lyons kampberedda Sara en blandning av radioproducent och ståuppkomiker. Omgiven av teknik för hon en dialog med bandade röster, punkterad av mycket musik och snitsiga jinglar. När Sara flyr make och son för en ensam chartervecka på tråk-Teneriffa tar Anna Lyons plats i flygstolen medan kaptenens manliga röst informerar om höjd över havet. Hennes beundran av sjuttiotalets kvinnorörelse får en behövlig knäck i samtalet med en bandad Susanne Brøgger, författare till kultboken Fräls oss från kärleken som sedan likt en Bob Dylan konsekvent har svikit varje position hon lockade oss andra att inta.

Nu predikar hon tacksamhet, klokt men oh så irrelevant för en trettioårig småbarnsmamma som knäar under ”logistiska mästerverk i dagishämtning och två fullblodskarriärer som båda hyser ett skadligt begär till”. Och som hellre kräver rättvisa och jämställdhet ända in i kärleken, allt det historien lovade världens alla Bitterfittor och som den här i Uppsala tänker fortsätta att slåss för. Med ilska och humor som vapen.

Tove Ellefsen

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.