Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Maurits, Moritz

Gävlebocken brann – ett ljus i mörkret för Gävle

Hurra, julbocken i Gävle brändes ner i år igen!

Ja, det är okej att jubla. Gävles makthavare själva älskar bocken – så länge den brinner i alla fall. Oskadd är den värdelös.

Bockattentaten, som pågått sedan 1966, har på senare år nogsamt gjorts till ett pr-jippo för Gävle kommun av ”Bockkommittén”, som består av kommunala och kommersiella aktörer. De lägger omfattande resurser på att lansera stadens brinnande bock.

”Gävlebocken är ett registrerat varumärke och kan inte användas utan Bockkommitténs tillstånd”, skriver man på den välmatade hemsidan.

Under rubriken ”Gävlebocken – En kändis värd att se året om!” går det att läsa att ”nu kan du uppleva bocken året om på plats, natt som dag, nedbränd eller inte”.

Dessutom kan man köpa souvenirer (”Gävlebocken – en mjukiskille”). Och självklart både bloggar och twittrar Gävlebocken för att bygga sitt varumärke.

Det är lite sjukt, va? Ett årligen återkommande nidingsdåd har blivit en kommunal affärsverksamhet.

Men världen är ju så underligt beskaffad numera att det viktigaste som finns påstås vara ­reklamvärde. Det vill säga att bli känd, att sättas på ­kartan. Att synas, helt ­enkelt. Det spelar knappt ens roll varför. Och tack vare den brinnande bocken så syns Gävle även internationellt eftersom ”The Gavle ­goat” sedan flera år filmas av en webbkamera.

– Det är ett enormt intresse över hela världen för att titta på bocken, sa Eje Berglund, ordförande i Bockkommittén, till TT efter branden i förrgår natt.

– Att den brinner ner bidrar naturligtvis till att man vill se om den står kvar eller inte. Så det är reklam även när den brinner. Men vi vill ju att den ska stå så länge som möjligt.

Den brann alltså för tidigt i år. Men den brann ändå, som tur var. Det gjorde den inte 2006 ­eller 2007 då den var impregnerad. Så man slutade med impregnering med motiveringen att bocken såg blöt ut.

Därpå började den brinna igen.

Puh! Utan en brinnande julbock – ingen reklam till Gävle. Ingen bryr sig om en bock som inte brinner. Den märks, lustigt nog, bara om den försvinner.

Dessutom gjorde den brinnande bocken sitt jobb på ett motsatt sätt, vilket är vad pr-firmor och reklamproffs ägnar sig åt dagligen, överallt:

Att skymma sikten för det väsentliga, att skicka ut irrbloss så att vi tittar på fel sak.

Samma morgon som eftersläckningen pågick kom näm­ligen ny statistik från Arbetsförmedlingen. Arbetslösheten är nu 8,6 procent i Sverige, vilket innebär att 403 000 personer ­letar efter jobb. Det är hemskt många.

Och allra högst arbetslöshet i Sverige har just Gävle, trots denna berömda julbock. I Gävleborgs län är hela 12,0 procenta ­arbetslösa.

Det är människor som kommer att få en kämpig jul.

Men de hamnade inte i fokus den här gången heller. Underhållningsvärdet är högst begränsat jämfört med en brinnande julbock.

Följ ämnen i artikeln