Tesla ska inte komma hit och göra om Sverige
Biljätten måste släppa sin prestige
Det är 2023. Inte 2003, året när Elon Musk grundade Tesla. Det är inte längre någon som inbillar sig att det enda som räknas är loggan eller varumärket. Ingen av dagens politiker skulle beskriva industrin som ”basically gone” eller prata om att alla borde födas med en F-skattsedel.
En global finanskrasch, en pandemi och den långsamma insikten om hur stora omställningar klimatkrisen kräver har förändrat debatten om arbetsmarknaden. Allt fler inser behovet av ordning och reda, och av starka fackliga organisationer som kan axla ett samhällsansvar. Allt fler inser att deras egen trygghet inte kan bygga på godtyckliga bonusar eller chefens välvilja.
Behöver finnas regler
Det behöver finnas regler och skyddsnät. I Sverige betyder det att det finns ett kollektivavtal. Utan det öppnar sig ett svart hål.
Bilföretaget Tesla har uppenbarligen missat allt det där. Och det är inget nystartat litet techbolag vi pratar om. Vi pratar om världens högst värderade bilföretag.
IF Metalls strejk på Tesla i Sverige handlar om anställningsvillkoren för 130 bilmekaniker. Facket vill att de ska garanteras samma villkor som mekanikerna på andra verkstäder. Och man har varit tålmodiga. Sedan 2017 har IF Metall försökt förklara att det är så det fungerar i Sverige.
Tålamodet har tagit slut
Först nu har tålamodet tagit slut. Bilmekanikerna på Tesla måste få sitt avtal.
Det handlar om principen. Men för facket handlar det framför allt om försäkringar, arbetstider och en hel massa andra vardagsfrågor. Det är därför det redan ligger varsel om nya stridsåtgärder, och det är därför hamnarbetarna i Transport om en vecka slutar lossa Teslabilar.
Om någon vill göra konflikten till en prestigekamp är det företaget. Ledningen för det svenska dotterbolaget tycks inte ens ha mandat att göra upp med facket. I stället talas det om strejkbrytare som kommer i taxi, trakasserier av fackligt anslutna och hot om indragna förmåner.
Det riktigt stinker. Och det är så onödigt.
Facket är redo
Det är klart att Tesla skulle kunna skriva ett avtal om att deras anställda ska ha minst samma villkor som andra bilmekaniker. Det är klart att de skulle kunna avstå från strejkbryteri och trakasserier. Facket är redo att göra upp.
– Vi är beredda att sätta oss när som helst, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till tidningen Dagens Arbete.
Problemet är bara att Tesla och dess ägare Elon Musk inte fattar vilken tid vi lever i. Eller att man måste ta seden dit man kommer.
Ju fortare Teslas ledning inser det desto bättre. Så fort det finns ett kollektivavtal kan verkstäderna fungera igen. Teslaägarna kan få sin service. Nya bilar kan levereras och de strejkande kan gå tillbaka till jobbet.
I morgon träffas facket och företaget igen. Kanske har polletten till sist ramlat ner.