Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Vi visste att bensinen inte skulle bli billigare

Du tar notan för Åkessons bluff

Jimmie Åkesson kommer få svårt att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå.

Det verkar som att det inte blir någon sänkt reduktionsplikt trots allt. Åtminstone inte till EU:s lägstanivå, som Kristersson och Åkesson lovat. Enligt källor till Dagens Nyheter har man börjat undersöka en mindre sänkning.

Orsaken? Man kan inte släppa ut hur mycket som helst. EU:s klimatmål är inte frivilliga. Sverige ska sänka sina utsläpp med 50 procent till 2030, jämfört med nivåerna 2005. Varje år till dess har dessutom delmål som måste uppnås.

Alla EU:s medlemsländer har kommit överens om de bindande målen, även Sverige. De gäller, oavsett vad regeringen lovat väljarna.

Dyr nota

Vi har redan skrivit om det på ledarsidan. Men Dagens Nyheter nämner bara ett av alternativen regeringen skulle ha om Sverige missar klimatmålen – att köpa utsläppsrätter av andra EU-länder. En sådan nota skulle enligt DN:s beräkningar landa på drygt 20 miljarder kronor.

Men det är inte alls säkert att det kommer finnas utsläppsrätter att köpa vid det laget. Antalet utsläppsrätter i systemet minskar varje år. Snart kommer förmodligen många länder behöva behålla de få de blir tilldelade för att klara sina egna klimatmål.

Utsläppsrätterna tar slut

Dessutom är det inte ovanligt att länder som får utsläppsrätter över väljer att annullera dem i stället för att sälja, för klimatets skull. Det gjorde till exempel vår rödgröna tidigare regering.

En regering som missar EU:s klimatmål kommer behöva göra en politisk prioritering. Att köpa utsläppsrätter är inte det enda alternativet. Regeringen kan också välja att offra industrin, skogsbruket – eller både och.

Vi kan välja att annullera våra egna utsläppsrätter för att nå klimatmålen. Men det skulle drabba industrin och ekonomin hårt, med arbetslöshet och minskad export.

Vi kan också välja att avsätta delar av den svenska skogen för att binda koldioxid.

Folket tar notan

Vad regeringen prioriterar är ett politiskt val. Är billigare bensin och diesel värt notan på 20 miljarder kronor? Det blir skattebetalarna gemensamt som plockar upp den – oavsett om de kör bil, åker buss eller tåg. Ska skogsbruket och de anställda inom industrin betala med sina jobb?

Sverigedemokraterna säger till DN att de vägrar gå med på allt annat än en sänkning av reduktionsplikten till EU:s miniminivå. Frågan är vilket av alternativen ovan de tänkt välja.

Dessutom är det inte säkert att Sverige skulle slippa undan, även om man struntade i att sänka reduktionsplikten. Ulf Kristerssons regering verkar inte ha någon vidare motivation att nå upp till några klimatmål.

Antingen kommer det här som en otrevlig chock för Kristersson, Busch, Pehrson och Åkesson. De kanske inte hade noterat att EU:s klimatmål är bindande. Eller så visste de från början att det inte skulle gå att uppfylla vallöftet.

Frågan är vad som är värst.

Följ ämnen i artikeln