Generation Greta röstar på rasister och klimatförnekare
Winston Churchill tog fel på hur unga röstar
Det går en konservativ våg bland unga i Sverige. Redan i somras visade opinionsmätningar att om förstagångsväljarna skulle få bestämma skulle Moderaterna och Sverigedemokraterna styra landet.
Skolvalet och SVT:s valundersökning bekräftade bilden.
Winston Churchills sade en gång: "Röstar du inte vänster som ung har du inget hjärta och röstar du inte höger som äldre har du ingen hjärna”.
Som tur är handlar vår förmåga att känna och tänka om betydligt mer än vilken partisedel vi pillar ner i valkuvertet.
Vad som däremot har en direkt påverkan på våra val är partiernas förmåga att kommunicera med oss väljare.
Extra missnöjda har folk varit över bränslepriserna, särskilt bland bilberoende landsbygdsbor.
Ledsen alla partistrateger och kommunikatörer inom sosseriet. En valrörelse som bygger på en person snarare än politik är lite som en restaurangmeny utan maträtter. Det räcker inte med att restaurangen lovar att maten är god, man vill faktiskt veta vad man ska stoppa i sig. Särskilt om man också betalar för den.
Och röster kostar.
Här var Sverigedemokraterna överlägsna i sin kommunikation på nätet, där de unga väljarna hänger.
SD lyckades slå an samma nerv hos väljarna som Facebook-gruppen Bränsleupproret lyckades mobilisera 2019. Den som var närbesläktad med den franska rörelsen Gula västarna något år innan. Kort och gott, de missnöjda.
Extra missnöjda har folk varit över bränslepriserna, särskilt bland bilberoende landsbygdsbor.
På Tiktok basunerade SD ut hur de ville sänka dieselpriset vid pump med 10 kronor. Där fanns redan en krattad manege, många från Bränsleupproret hade tagit sitt engagemang vidare till den kinesiska appen med de roliga videoklippen.
I det svenska riksdagsvalet var det bara spillror kvar av det unga gröna engagemanget. Har de alla helt tappat hoppet?
Med sarkasm och humor vallade Ungsvenskarnas generalsekreterare Monika Brodzinska, eller SD-Monkan som hon heter på Tiktok, in sina följare till Sverigedemokraterna under valrörelsens sista månader.
Det osar bensin och klimatförnekelse om klippen.
Men den digitala kommunikationen gav avkastning i valresultatet.
Frågan är bara var Generation Greta tog vägen? De som skolkade från skolan varje fredag och krävde en annan värld. I valet till Europaparlamentet kunde man se hur land efter land i Europa påverkats av Greta-generationens gröna röster.
Men i det svenska riksdagsvalet var det bara spillror kvar av det unga gröna engagemanget. Har de alla helt tappat hoppet? Eller omvänts av SD-Monkan och hennes digitala vänner, i deras jakt på människor som står och svär vid bensinpumpen?
I så fall är det riktigt illa ställt.
För tjugo år sedan var Socialdemokraterna och Vänsterpartiet tillsammans störst bland förstagångsväljarna. Om Winston Churchill hade rätt var det för att de röstade med hjärtat, medan dagens unga skulle vara hjärtlösa.
Det är naturligtvis helt fel.
Men om de saknar hopp, då har vi problem en lång tid framöver.